Design Oscar a Zeneakadémiának

2014. szeptember 04.

A Zeneakadémia 2013 őszére megújított arculata a design-szakma legrangosabb nemzetközi díját nyerte el.

A legjelentősebb világmárkák design-teljesítményét elismerő Red Dot Design Award díjat nyert a Zeneakadémia duális identitását kifejező, egységes és markáns arculata. A Szabó Stein Imre kommunikációs igazgató vezetésével és az Allison Group közreműködésével megalkotott új – többek közt a programmagazint, az egyestés műsorfüzeteket, a névjegyeket, valamint a logócsaládot is tartalmazó – intézményi imázs több mint 7 ezer pályázat közül nyerte el a 24 tagú nemzetközi zsűri tetszését.
 

A Zeneakadémia új arculata - kisfilm


A 2013. október 23-án újranyílt, a rekonstrukció befejezésével működésében is megújult Zeneakadémia duális együttállását közvetítő, az építészeti ikonográfiából merítő markánsan új arculatot a Szabó Stein Imre vezette kreatív csapat alkotta meg. A Zeneakadémia kommunikációs igazgatójának alig fél éve volt arra, hogy világmárkához méltó imázst építsen fel. „Nehezítette a feladatot, hogy a kiadványstruktúrától a programkommunikáción át a konkrét esztétikai alapvetésekig nagyon sok mindent előre kellett eldönteni, anélkül, hogy egy korábbi folyamatos működés, mint közvetlen múlt, vagy több idő állt volna rendelkezésünkre. Itt előbb született meg az ember fejében a vízió, mint hogy az óvatos mérlegelés darabjaira szedhette volna azt" – mondja Szabó Stein Imre. Több, bonyolult, sokfordulós közbeszerzési eljárás előkészítésével párhuzamosan az általa vezetett kommunikációs igazgatóság munkatársai mélyfúrást végeztek: archívumok, levéltárak, könyvtárak és múzeumok mélyéről bányászták elő a fellelhető dokumentumokat, fény- és mozgóképeket, beleásták magukat az intézmény és a ház történetébe, elemezték a hazai viszonyokat, és feltérképezték a nemzetközi piacot.


Az arculat megalkotásának kiindulási alapja mindazonáltal a Liszt Ferenc téri épület építészeti öröksége, motívumkincse, ikonográfiája, filozófiája – a századforduló budapesti szecessziója volt. „A patina és progresszió között ívelő feszültségre építettük a vizuális stratégiát" – fogalmaz a kommunikációs igazgató. A logó a nemzetközi művészvilágban a zene szentélyének tartott Nagyterem mennyezeti babérjából font körkoszorú a közepébe helyezett lanttal, valamint a legmodernebb betűtípussal szedett névből szerveződő egység. Az arany árnyalatait használó alaplogó a hagyomány és az integrált intézményi dualitás erős progresszivitását tükrözi. (A koncertközpont önálló logója a babérkoszorút koncentrikus körformává transzformálta, megidézve az épület Apollóni napmotívumait.) A végeredmény egy, a külföld számára is azonnal beazonosítható, egymásnak feszülő koncepcionális elemekből alkotott, markáns identitású vizuális jelrendszer lett.
 

A koncertmagazin


Ez a koherens és konzekvens rendszerbe foglalt új vizuális identitás a kiadvány-portfólióban is megjelenik. Az elegáns, letisztult arculat itt is az integrált intézmény patináját és progresszivitását tükrözi. A portfólió fő pillére a koncertmagazin. A társművészeteket – az első számok esetében a fotográfiát – is bevonó magazin részletes koncertismertetések mellett interjúkat, portrékat és a hazai kulturális sajtóból sajnálatos módon kihalt tárca-esszéket közöl. A prémium magazinnal szemben az újrapapírra nyomtatott havi műsornaptár csak a praktikus információkat tartalmazza, egyedi tipográfiája bennfentes érzést kelt. A Zeneakadémia – szintén környezetbarát papírra nyomtatott – egyestés koncertismertetői teljességgel egyedinek számítanak a nemzetközi koncertéletben. A zsebkönyvszerű, bensőséges formátum, a kortárs könyvgrafika világelitjéhez sorolandó rajzos illusztrációk, a műsorra reflektáló, vállaltan vélemény műfajú esszék mintegy beavatják a közönséget az élőzene misztériumába.
 

Az egyestés műsorismeretők


A kiadványokat, a honlapot és a hirdetés-portfóliót egységbe foglalja a Zeneakadémia színvilága. Az arculatot meghatározó, egyben a komolyzenét jelző átható ciánkék, a vele szoros rokonságban álló egyetemi események mélykékje, az opera büszke aranya, a jazz izzó vöröse, a népzene vidám napsárgája és a jövő generációinak szóló programok életigenlő zöldje azonnal felismerhető, emóciógeneráló színkód-rendszerré áll össze. A színkódok az art deco plakátművészetet megidézve a zeneakadémiai plakátokon, hirdetéseken is érvényre jutnak. Az úgynevezett duoton hatással színezett fotók, az azonnal felismerhető betűtípusok, és a kitüntetett helyen szereplő logó a magyar kulturális életben, de mondhatjuk, a teljes magyar kreatív iparágban páratlanul egységes képet mutat. A Szabó Stein nevével fémjelzett kommunikációs stratégia egyértelmű célja, hogy kiszabadítsa a Zeneakadémiát és az általa képviselt – a patina és a progresszió kettősségével leírható – sokszínű és gazdag zenei világot az elitkultúra elefántcsonttornyából.
 

Havi műsornaptár


A kommunikációs design verseny corporate identity elnevezésű királykategóriájában a világ zenei intézményei közül egyedül a Zeneakadémia érdemelte ki a nemzetközi design-elit piros pontját. A zsűri a legelőremutatóbb, legkoherensebb, a külcsín és a belbecs egységét leginkább képviselő „alkotásokat" díjazta. Az elmúlt években a nemzetközi Rotary Club, a Levi Strauss & Co., a Süddeutsche Zeitung, az AP hírügynökség, a BMW csoport, a Porsche csoport, a Lamborghini, a London Education Centre, a Leica Camera, az amszterdami Van Gogh Museum, az Ernst & Young vagy a világhírű „ceruzagyár", a Faber-Castell részesült ilyen elismerésben. A Red Dot Design Award-ot 1954-ben adták át először ipari formatervezők részére – a kommunikációs design 1993 óta létezik. Idén a több mint 60 országból – Algériától az Amerikai Egyesült Államokon át Nepálig és Fehéroroszországig – érkezett 7096 projektből 569 kapott valamilyen elismerést. A corporate identity főkategóriában pedig 63 találtatott érdemesnek piros pontra. A díjnyertes munkák a legnagyobb kortárs dizájn gyűjteményekbe, az esseni és a szingapúri Red Dot múzeumokba is bekerülnek. Magyarország eddig kétszer kapott piros pontot a nemzetközi design-elittől a 2014-es corporate indentity-hoz hasonló kategóriában. 2011-ben az Izraeli Kulturális Intézet arculatát, 2012-ben pedig a két éves munkával Kassák Lajos vizuális művészétéből lepárolt Kassák Múzeumét értekelte ilyen magasra a zsűri. (Termék-design kategóriában magyar formatervezők nyertek már Red Dot Awardot logikai játékokkal, egyedi lámpákkal és egészségügyi eszközökkel.)

A Zeneakadémia a Red Dot Award-on aratott győzelme előtt már a hazai szakmai elismerését is elnyerte. A 2014-es Arany Penge versenyről kategóriagyőztesként Bronz Penge-díjat hozott el a környezetbarát papírra nyomtatott, a nemzetközi koncertéletben teljességgel egyedinek számító egyestés zeneakadémiai koncertismertetőivel. Az Arany Pengén a Zeneakadémia Koncertmagazin két eddig megjelent száma „design megoldások – katalógus/naptár" kategóriájának egyedüli döntőse volt (shortlistre került) – díjat ebben a kategóriában nem osztott a zsűri. Ezt megelőzően az új zeneakadémiai kiadványok három kategóriában is döntőbe (shortlistre) kerültek az alapvetően reklámügynökségek számára kiírt 2014-es Hipnózis Kreatív Reklámversenyen. A magyar reklám- és médiapiac rangos versenyén, a Kreatív Csoport által alapított Media Designon pedig 2013 decemberében az egyestés előadásismertető-füzetek a „szórólapok/prospektusok" között a második, a 2013-as koncertmagazin pedig a „havonta vagy ritkábban megjelenő lapok" szekciójában a harmadik helyet szerezte meg.

A Red Dot-díjjal elismert arculathordozó kiadványok, köztük a napokban megjelent legfrissebb Koncertmagazin, valamint az arculatot bemutató imázsfilmek a Zeneakadémia multimédiás központja, a Lisztérium frissen létrehozott Arculat rovatában tekinthetők meg.
 

Szabó Stein Imre és csapata