A képzés az Akadémián igen nehéz, időnként igen kemény volt: aki végigcsinálta, igazi zenészként került ki onnan.

Solti György

Életrajz - Szabó Marcell

ZONGORA

Szabó Marcell egy véletlennek köszönhetően kezdett zongorázni: egy barátjuk költözéskor rájuk bízott egy hangszert, melyen hallás után rögtön egyszerűbb dallamokat játszott. Nyolcévesen kapta első hivatalos zongoraóráit Batke Mártától, és általa ismerkedett meg Csáky Katalinnal, aki azóta is segíti pályáját. Tizenkét évesen már a Zeneakadémia Különleges Tehetségek Osztályában tanult Eckhardt Gábor irányításával. „Nagyon egészséges hozzáállása volt a zenészséghez, és sokszor bátorított arra, hogy ne csak a zongorázás töltse ki az életemet. Ő segített abban is, hogy az első zongoratanáraimtól kapott klasszikus alapokat megszilárdíthassam.” Szabó Marcell sokáig legalább akkora erőbedobással görkorcsolyázott, mint zongorázott, egy sérülés-sorozatnak köszönhetően azonban döntenie kellett, és az extrém sport helyett a zongorázást választotta. A Zeneakadémián Kemenes András és Nádor György kezei alatt tanult tovább. „Nádor Györgytől a színpadi kiállásról tanultam sokat, ő hihetetlenül értett ahhoz, mitől fog működni a színpadon egy darab. Kemenes András pedig részletekbe menően tanulmányozta velem a kottát, és elemző, analitikus hozzáállásával mutatott példát.” A 2010–2011-es tanévben Szabó a brüsszeli Koninklijk Conservatorium hallgatója volt, 2012-től pedig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Doktori Iskolájában folytatja tanulmányait.

A 2016-ban Fischer Annie-ösztöndíjat, 2015-ben Junior Prima díjat zongoraművész az elmúlt években számos nemzetközi versenyen is sikert aratott. 2014-ben a szegedi 6. Nemzetközi Bartók Béla Zongoraversenyen 1. díjat, kortárs zenei és zenekari különdíjat, 2014-ben a 33. Nemzetközi Delia Steinberg Zongoraversenyen Madridban 3. díjat, a 16. Nemzetközi Île de France Zongoraversenyen Párizsban 1. díjat és különdíjat, 2015-ben a 20. Carl Filtsch Nemzetközi Zongoraversenyen 2. díjat nyert. A 2014-es párizsi győzelem igazi „bakancslistás ügy” volt számára, melynek köszönhetően számos fesztiválmeghívást kapott és több szólóestet is adhatott a francia fővárosban. A Bartók-versenyen szerzett zenekari különdíjnak köszönhetően 2015-ben Rahmanyinov 2. (c-moll) zongoraversenyével állhatott színpadra.

Rahmanyinov zenéje örök vonzalom a zongoraművész számára. „Különleges, oroszos dallamai, formai és harmóniavilága különösen közel áll hozzám. Rahmanyinov valójában már azelőtt hatással volt rám, hogy zongorázni kezdtem volna. A szüleim különböző utazások alkalmával rendszeresen hallgatták például Ashkenazy Rahmanyinov zongoraversenyeiből készült felvételeit.” Később 14–15 éves lehetett, mikor az etűdökön keresztül megismerte a hasonló korú Jevgenyij Kiszin Rahmanyinov-játékát, amely komoly ösztönző erővel bírt számára.” Rahmanyinové mellett több más zongoraverseny szólistájaként is hallhatta őt a közönség: a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekarával Liszt Haláltáncát játszotta, a Budafoki Dohnányi Zenekar Mozart C-dúr zongoraversenyében kísérte őt, Liszt Esz-dúr zongoraversenyét pedig többek között Japánban is előadta.

Szóló- és kamaraestek főszereplőjeként koncertezett már Bécsben, Madridban, Hamburgban, Brüsszelben, Luxembourgban, Nagoyában és a Krím-félszigeten is. Mesterkurzusok keretein belül olyan tanároktól is tanulhatott, mint Dmitrij Bashkirov, Rohmann Imre, Szokolay Balázs, Jan Michiels, Maurizio Moretti vagy Kocsis Zoltán. „Kocsis Zoltán eszmeisége rendkívüli módon inspirált – az, ahogyan ő viszonyul a darabokhoz, mindig is elérendő cél marad számomra. Az ő felvételein nőttem fel, a kurzusain pedig mindig a legtisztább, olykor a legkegyetlenebb őszinteséggel szembesültem.”

A klasszikus értelemben vett koncertezés mellett Szabó Marcell évről évre közreműködik az Országos Onkológiai Intézet jótékonysági hangversenyein. Nemrég egy olyan rendhagyó iskolai program résztvevője volt, melyen színházi dramaturgokkal és rendezőkkel közösen gimnazista diákokkal Liszt Haláltáncát ismertették meg. A jövő évadban Szabó Marcell – a legkiválóbb zenészpartnerek társaságában – két koncerten Debussy összes kamaradarabját előadja a Zeneakadémián. Fő tervei közt szerepel az orosz és francia zene széleskörű ismertetése népszerűbb és ritkábban játszott műveken keresztül.

 

> REPERTOÁR

> FOTÓK

> HANG