Művészi szempontból álljon szemünk előtt, hogy a teljes technikai készség csak eszköz arra, hogy a lélek megszólalhasson...

Dohnányi Ernő főigazgatói székfoglalója

Baráth Emőke és az Il Pomo D’Oro

2018. december 17.

Baráth Emőke, a fiatal, és máris világhírű magyar szoprán, az Il Pomo d’Oro régizene-együttessel kiegészülve ad koncertet a Zeneakadémia Nagytermében, 2019. január 5-én.

A hangverseny egyik célja, hogy a hazánkban kevéssé ismert női zeneszerzővel, Barbara Strozzival ismertesse meg a közönséget. Mit érdemes tudni a zeneszerzőnő munkásságáról, miben tekinti őt példaképének?

Januárban jelenik meg az Il Pomo d’Oro barokk zenekarral készített lemezem, amelyen az itáliai zeneszerzőnő és mesterei munkái hangzanak el. A zeneakadémiai fellépés lesz a lemezbemutató koncertünk, később több alkalommal lépünk fel külföldön is. A felvétel apropója, hogy 2019-ben lesz Barbara Strozzi születésének 400. évfordulója, s ez jó alkalom, hogy bemutassuk a barokk zene legnépszerűbb női zeneszerzőjét.

Strozzi 1619-ben született, a XVII. században haladónak számító Velencében, a költő Giulio Strozzi törvénytelen lányaként. Hamar fény derült zenei affinitására, édesapja támogatta őt ének-, majd később zeneszerzési tanulmányaiban, a kor legnagyobb zeneszerzőjeként számon tartott Francesco Cavalli tanította komponálni. Barbara Strozzi az első nő, aki vállalta, hogy nőként alkot, saját neve alatt jelentette meg műveit, és ezt el is fogadták Velencében. Négy gyermeke nevelése mellett sem hagyott fel a zeneszerzéssel, tehát ő a mai értelemben vett modern nő példaképe, ezért is inspiráló számomra a személye.

Számtalan zenét írt, világi énekes műveket. Darabjai improvizatívak, intuitívak, sokszor rapszodikusak, érezhető, hogy jó drámai érzékkel rendelkezik. Számomra azért is kihívás a zenéje, mert munkássága még felfedezésre vár. Bízom benne, hogy sikerül közelebb hozni őt a Zeneakadémia közönségéhez – mind szakmai, mind emberi sajátosságait tekintve.

 

Fotó: Raffay Zsófia

Címkék