A legkisebbeknek sincs megtiltva, hogy nagy dolgokról álmodjanak, sőt törekedjenek is nagy dolgokra – szerényen, képességeikhez mérten.

Liszt Augusz Antalnak

Christine Schornsheim is mesterkurzust tart a Zeneakadémián

2014. január 16.

Debreczeni Kati és Malcolm Bilson, Alexander Baillie és John Thwaites is a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem vendégoktatója lesz 2014 februárjában.

Debreczeni Kati (fotó: Joe Plommer)

Debreczeni Kati és Malcolm Bilson 2014. február 10-14. között, délelőtt 10 órától tart kamarazene mesterkurzust a Régi Zeneakadémia Kamaratermében. A foglalkozásokra Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert fortepianóra és vonós hangszerekre írt kamaraműveit játszó csoportok jelentkezhetnek legkésőbb február 3-ig.  Debreczeni Katalin – vagy ahogyan világszerte ismerik: Kati Debretzeni – Erdélyben született, és 15 éves korában vándorolt ki Izraelbe. Hegedülni Ora Shiran-nál tanult Tel Avivban, majd érdeklődése a barokk hegedű felé fordult. A hangszer mesterfogásait Londonban Catherine Mackintosh és Walter Reiter mellett sajátította el. Jelenleg az English Baroque Soloists (J. E. Gardiner) és a Orchestra of the Age of Enlightenment (F. Bruggen, S. Rattle, V. Jurowski, I. Fischer) vezetője és gyakori szólistája. Malcolm Bilson zongoraművész a régizenei mozgalom egyik úttörőjeként az 1970-es évek elején kezdte Haydn, Mozart, Beethoven Schubert műveit XVIII.-XIX. századi hangszereken játszani. Azóta fáradhatatlanul dolgozik azon, hogy a fortepiano visszakerüljön a koncertek repertoárjába és a lemezkiadók is nyissanak a régizene irányába. Az Amerikai Tudományos és Művészeti Akadémia tagja, a Bard College tiszteletbeli doktora, 2006 óta a James Smithson Bicentennial Medal kitüntetés birtokosa. A kurzus minden régi zenei előadói gyakorlat iránt érdeklődő diák és művész számára nyitott, a részvétel a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, valamint a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium növendékeinek ingyenes. A két intézmény valamelyikében hallgatói jogviszonnyal nem rendelkezők számára a kurzus aktív közreműködők esetében 5.000 Ft/nap, passzív részvétel esetén 2.500 Ft/nap díj ellenében látogatható. A mesterkurzusához két hangverseny is kapcsolódik: 2014. február 12-én este a két művésztanár ad szonátaestet W. A. Mozart, Beethoven és Schubert műveiből, február 15-én délután pedig a kurzuson részt vevő kamaracsoportok közreműködésével kerül sor a mesterkurzus záró hangversenyére.

Malcolm Bilson

Február második hetében lesz a Zeneakadémia vendége Christine Schornsheim csembalóművész is, aki 2014. február 13-16. között tart mesterkurzust a Liszt Ferenc téri főépület X. termében. A billentyűs historikus hangszerek virtuóz művészeként ismert Christine Schornsheim számos nemzetközi koncertsorozat és fesztivál vendégeként a legnagyobb, régizenében jártas művészekkel dolgozott együtt. Lemezei között mérföldkövet jelentett 2005-ben a Haydn összes szóló csembaló darabjának felvétele, mely több díjat is elnyert. Andreas Staierrel közösen készített Mozart-korongja is nagy sikert arattak, csakúgy, mint Bach Goldberg-variációinak és ritkán játszott csembaló-darabjainak felvétele. Christine Schornsheim – aki a kurzus ideje alatt szóló koncertet is ad február 15-én 19 órai kezdettel a Zeneakadémia Solti György Kamaratermében – 2002 óta a Müncheni Zeneművészeti Egyetem csembalótanára. A kurzusra február 4-ig lehet regisztrálni, a részvétel a Zeneakadémia diákjainak ingyenes, külsősök aktív hallgatóként 5.000 Ft/nap, passzív részvétel esetén 2.500 Ft/nap díj ellenében jelentkezhetnek.

Christine Schornsheim (fotó: Laion)

Alexander Baillie gordonkaművész és John Thwaites zongoraművész 2014. február 18-19-én egyidőben, de külön mesterkurzust tartanak, melyet előző este közös kamarakoncerttel vezetnek föl. Alexander Baillie az angliai Stockport-ban született, és Jacqueline du Pré hatására kezdett el csellózni 12 évesen. 16 éves korában már a Royal College of Music növendéke, ezt követően három évig volt André Navarra tanítványa a bécsi zeneakadémián, majd képezhette magát példaképénél, Jacqueline du Prénél, illetve Mstislav Rostropovich-nál is. Rendszeresen játszik szólót a BBC Proms-on, és a vezető brit zenekarokkal. Jelenleg a brémai Hochschule-ban tanít, de rendszeresen megfordul a Guildhall School of Music and Drama katedráján is. Kamarazenészként is elismert, John Thwaites zongoraművésszel 30 éve játszanak együtt. John Thwaites tanulmányait Angliában, Sienában, Bécsben ill. az USA-ban folytatta Harvey Dagul, Sulamita Aronovsky, Paul Berkowitz, Martino Tirimo és Christian Blackshaw irányítása alatt. Számos kamarazenei formáció tagjaként aratott sikereket, részt vett rendhagyó, innovatív összművészeti programokban. A Primrose Zongora Kvintett tagjaként több ősbemutató fűződik nevükhöz. Rendszeres résztvevője és szakmai vezetője magasan jegyzett nyári fesztiváloknak, illetve állandó fellépője a BBC komolyzenei műsorainak, kamarazenei lemezei számos szakmai elismerést arattak. Tanított a Guildhall School of Music-ban, jelenleg a Birmingham Conservatoire Billentyűs Tanszékét vezeti. A zongora (és kamarazene) kurzus helyszíne a Régi Zeneakadémia Kamaraterme, míg a cselló (és kamarazene) kurzusra a Liszt Ferenc téri főépület X. termében kerül sor, a jelentkezési határidő mindkettőre 2014. február 13, a feltételek pedig megegyeznek a két korábbi februári kurzuséval.

A mesterkurzusokkal kapcsolatos jelentkezési információk, és minden további részlet megtalálható a fenti linkeket követve, illetve a Zeneakadémia egyetemi honlapján, a Tanulmányi Hirdetőn.

Címkék