A legkisebbeknek sincs megtiltva, hogy nagy dolgokról álmodjanak, sőt törekedjenek is nagy dolgokra – szerényen, képességeikhez mérten.

Liszt Augusz Antalnak

Két magyar versenyző is bejutott a Bartók Világverseny középdöntőjébe

2017. szeptember 12.

Szeptember 10-én és 11-én, négy fordulóban zajlott a Bartók Világverseny és Fesztivál hegedűversenyének elődöntője, a magyar versenyzők közül Langer Ágnes és Homoki Gábor jutott tovább a középdöntőbe.

4 kontinens 16 országából összesen 44 fiatal hegedűs érkezett Budapestre, hogy megmutathassa tehetségét és felkészültségét a neves zsűri és a közönség előtt. A zsűri a két napos elődöntő után hétfő késő este döntött a továbbjutókról, akik ma délután és este már a középdöntőben adnak számot tudásukról. A középdöntőbe jutottak listája ide kattintva olvasható.

 

Langer Ágnes (Fotó: Tuba Zoltán / Zeneakadémia)

 

Az elődöntő két kötelező Bartók-művéről, az 1. és a 2. rapszódiáról mondott számos érdekességet Stachó László zenetudós, akinek előadása a vasárnapi válogatókat vezette be. A közönség belehallgathatott a rapszódia forrásaként szolgáló eredeti dallamokba a túlnyomórészt Bartók által gyűjtött eredeti hangfelvételekről, és a zenetudós beszélt utóbbiak ritmikai és intonációs finomságairól a klasszikus hegedűművészek későbbi előadásával összehasonlítva. „Bartók Szigeti József hegedűművésszel is   – egyik legjelentősebb kamarapartnerével – meghallgattatta az eredeti dallamokat, mielőtt együtt eljátszották volna a Szigetinek dedikált 1. rapszódiát, hogy a Hubay-tanítvány jobban megérezze a mű parasztzenei karakterét” – tette hozzá Stachó László, aki egy kevésbé ismert hangfelvételét is megmutatta ennek a rapszódiának, amelyet Bartók és Szigeti híres washingtoni koncertje előtt közel fél évvel sugárzott a Magyar Rádió: ezen Bartók partnere egy másik Hubay-tanítvány, Zathureczky Ede volt, aki néhány évvel később a Zeneakadémia igazgatója lett. A felvételen jól hallható, mennyire eltért Zathureczky koncepciója Szigetiétől – miközben stilizálva ő is megőrizte a paraszti előadás kulcsfontosságú karakter-vonásait –, ám Bartók érzékenyen követte mindkét hegedűsének játékát.

 

Stachó László (Fotó: Mudra László / Zeneakadémia)

 

Az elődöntőben minden versenyző minimum egy-egy tételt játszott Johann Sebastian Bach valamelyik szólószonátájából vagy partitájából, illetve Bartók 1. vagy 2. rapszódiájából. Míg Bach műveiből  sokféle mű- és tételválasztást lehetett hallani, addig Bartók esetében a versenyzők többsége a két rapszódia közül a népszerűbb elsőt választotta.

 

Homoki Gábor (Fotó: Mudra László / Zeneakadémia)

 

A középdöntőben két választásuk lehet a versenyzőknek: az egyik lehetőség eljátszani Bartók szólószonátáját vagy első hegedű-zongora szonátáját teljes terjedelmében. Ha pedig egy versenyző nem egész művet választana, akkor egy Bartók szólószonáta- vagy hegedű-zongora szonáta tételből, egy virtuóz darabból és egy 18-19-20. századi hegedű-zongora szonáta tételből kell állnia a repertoárnak. A verseny teljes repertoárlistája ide kattintva olvasható.

Ahogyan az elődöntőt, úgy a középdöntőt is lehet élőben követni az interneten 14 órától.