A két magyar nem csak játszotta a zenét, ők maguk voltak a zene – minden idegszálukban – egészen az ujjuk hegyéig.

Adelheid von Schorn Reményiről és Lisztről

Kínai operajáték a Solti Terem színpadán

2018. január 17.

A Sanghaji Zenei Konzervatórium, a Jeruzsálemi Zene- és Táncakadémia, valamint a Holland Nemzeti Operaakadémia növendékei mutathatják meg tudásukat az opera műfajáról és a színpadi játékról a Zeneakadémia hallgatói mellett.

A Solti Terem öltözőjét élénk színű, hagyományos kínai viseletbe öltözött előadók töltötték meg a Tang Xianzu kínai író életét megrajzoló budapesti bemutató előtt. A fiatal művészek - a sanghaji zeneakadémia hallgatói - Xu Jianqiang, kortárs kínai zeneszerző történelmi ihletésű operáját ismertették meg a magyar közönséggel.

Dr. Vigh Andrea, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektora és Liao Chang Yong, a Sanghaji Zenei Konzervatórium rektorhelyettese köszöntötte a résztvevőket az ötödik Operavizsga Fesztivál megnyitóján. 

 

Liao Chang Yong (A sanghaji zeneakadémia rektorhelyettese) és Dr. Vigh Andrea rektor asszony. Fotó: Zeneakadémia / Valuska Gábor

 

„Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) által támogatott, immár hagyományosnak tekinthető Operavizsga Fesztivál megszervezése minden évben különleges élmény a Zeneakadémiának” – kezdte ünnepi beszédét Dr. Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora. Hozzátette, az eseménysorozat nem csak a kiválasztott hallgatók számára jelent színvonalas nemzetközi előadásokat, de a hazai operalátogató közönség is megismételhetetlen produkciókat láthat.

A fesztivál nyitókoncertjén fellépő Sanghaji Zenei Konzervatórium rektorhelyettese, Liao Chang Yong elmondta, a két zeneakadémia a tavalyi évben írt alá együttműködési megállapodást Fekete Gyula, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorhelyettese közreműködésével. A kínai intézmény - amely az ország egyik legrégebbi zenei képzést biztosító helye – fontos partnerének tekinti a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemet, ahonnan rendszeresen fogadnak hallgatókat és vendégoktatókat is.

 

Készülődő művészek a színpad mögött. Fotó: Zeneakadémia / Valuska Gábor

 

A 2400 tanulóval rendelkező sanghaji zeneakadémia énekesei és zenekarának tagjai egy hagyományos művel készültek az Operavizsga Fesztiválra: a kortárs opera az egyik leghíresebb kínai drámaíró, a Shakespeare-rel szinte azonos évtizedekben alkotó Tang Xianzu életéből mutat be felemelő epizódokat. Miután 1598-ban Tang visszavonult a hivatalnoki pályáról, az írásnak szentelte életét. A Bazsarózsa pavilon című darabját tartják a leghíresebb alkotásának, amely jelentős drámáinak összegyűjtött kötetében, a Négy álomban is megjelent.

A 2018-as fesztivál a Sanghaji Zenei Konzervatórium kortárs előadása után január 18-án a Jeruzsálemi Zene- és Táncakadémia produkciójával, Gian Carlo Menotti A médium című művével folytatódik. A hazai zeneakadémista növendékek január 19-én lépnek színpadra egy opera-patchworkkel, amely Armida történetét helyezi a középpontba, kortárs zenei reflexiókkal egybekötve. Az idei Operavizsga Fesztivál a Holland Nemzeti Operaakadémia előadásával, Britten Lukrécia meggyalázása című alkotásával zárul január 28-án. 

 

Fotó: Zeneakadémia / Valuska Gábor