Nem túlzok, amikor azt mondom: mindent, amit zenészként elértem, Weiner Leónak köszönhetek…. Számomra mindig Weiner volt és marad is „a zenész" kiemelkedő mintaképe.

Solti György

Már lehet jelentkezni Debreczeni Kati és Malcolm Bilson kamarazene mesterkurzusára

2014. január 8.

A 2014. február 10-14. között a Régi Zeneakadémia Kamaratermében rendezenedő foglalkozásokra Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert fortepianóra és vonós hangszerekre írt kamaraműveit játszó csoportok jelentkezhetnek legkésőbb február 3-ig.

Debreczeni Katalin – vagy ahogyan világszerte ismerik: Kati Debretzeni – Erdélyben született, és 15 éves korában vándorolt ki Izraelbe. Hegedülni Ora Shiran-nál tanult Tel Avivban, majd érdeklődése a barokk hegedű felé fordult. A hangszer mesterfogásait Londonban Catherine Mackintosh és Walter Reiter mellett sajátította el. Jelenleg az English Baroque Soloists (J. E. Gardiner) és a Orchestra of the Age of Enlightenment (F. Bruggen, S. Rattle, V. Jurowski, I. Fischer) vezetője és gyakori szólistája. Hegedűjátéka számos díjnyertes kiadványon hallható. Több együttest irányít Izraelben, Lengyel-országban, Norvégiában, Izlandon és az Egyesület Királyságban, valamint barokk hegedűt oktat a hágai Royal Conservatory of Music kurzusain.

Debreczeni Kati (fotó: Joe Plommer)

Malcolm Bilson zongoraművész a régizenei mozgalom egyik úttörőjeként az 1970-es évek elején kezdte Haydn, Mozart, Beethoven Schubert műveit XVIII.-XIX. századi hangszereken játszani. Azóta fáradhatatlanul dolgozik azon, hogy a fortepiano visszakerüljön a koncertek repertoárjába és a lemezkiadók is nyissanak a régizene irányába. Ezek eredménye számos kiváló felvétel lett: Bilson nevéhez fűződik a teljes Mozart zongorarepertoár lemezre vétele. A Deutsche Grammophon Archiv rögzítette a zongoraversenyeket (km. John Eliot Gardiner és az English Baroque Soloists), a Nonesuch Records a zongora-hegedű szonátákat (km. Sergiu Luca), míg a szóló zongoraszonátákat a Magyar Hungaroton kiadó. Ugyancsak a Hungaroton vállalkozása volt 2003-ban Schubert összes, a befejezetlen szonátákat is tartalmazó zongoraszonáta-sorozatának korabeli hangszereken előadott felvétele. 2005-ben jelent meg a Claves kiadó gondozásában Haydn szonátákat tartalmazó lemeze, majd 2008-ban elsőként rögzítette angol korabeli hangszeren Haydn, Dussek és Cramer műveit a Bridge kiadó jóvoltából. 2005-ben oktató DVD-t készített Knowing the Score címmel, melyben azt a kérdést feszegeti, hogy valóban tudjuk-e, mit jelentenek a klasszikus mesterek kottáiban szereplő notációk, instrukciók. A folytatás 2011 szeptemberében jelent meg Performing the Score címmel, mely az első lemez fő mondanivalóján továbblépve azt járja körül, hogy ha már értőn olvassuk a kottát, miként tudjuk mindezt átültetni az előadásmódba. Bilson 1968 óta tanít a Cornell Egyetem Zenei tanszékén, vendégprofesszori státuszt élvez a rochesteri Eastman School of Music, illetve a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Régizene Tanszékén. Rendszeresen tart fortepiano mesterkurzusokat, valamint előadásokat és hozzájuk kapcsolódó szólókoncerteket a világ számos pontján. Malcolm Bilson az Amerikai Tudományos és Művészeti Akadémia tagja, a Bard College tiszteletbeli doktora, 2006 óta a James Smithson Bicentennial Medal kitüntetés birtokosa.

Debreczeni Kati és Malcolm Bilson 2014. február 10-14. között, délelőtt 10 órától tartandó  mesterkurzusához két hangverseny is kapcsolódik: 2014. február 12-én este a két művésztanár ad szonátaestet W. A. Mozart, Beethoven és Schubert műveiből, február 15-én délután pedig a kurzuson részt vevő kamaracsoportok közreműködésével kerül sor a mesterkurzus záró hangversenyére.

A kurzus minden régi zenei előadói gyakorlat iránt érdeklődő diák és művész számára nyitott, aktív résztvevőként Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert fortepianóra és vonós hangszerekre írt kamaraműveit játszó csoportok jelentkezhetnek. A részvétel a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, valamint a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium növendékeinek ingyenes. A két intézmény valamelyikében hallgatói jogviszonnyal nem rendelkezők számára a kurzus aktív közreműködők esetében 5.000 Ft/nap, passzív részvétel esetén 2.500 Ft/nap díj ellenében látogatható.

A jelentkezési lapok, illetve a mesterkurzussal kapcsolatos minden további praktikus részlet a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatási honlapján, a Tanulmányi Hirdetőn található meg.

Címkék