Az a feladatunk, hogy valódi tehetségeket formáljunk, akikben megvan a mesterré váláshoz szükséges képesség, s ne foglalkozzunk a tehetségtelen középszerrel.

Liszt Giovanni Sgambatinak

II. Marton Énekverseny: Világklasszis győzelem

2016. szeptember 26.

A fehérorosz Alexander Roslavets diadalával ért véget a Zeneakadémia által rendezett II. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny.

A szeptember 19-25. között megrendezett II. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny 15.000 euróval járó Nagydíját és a 3.000 eurós közönségdíjat a fehérorosz basszus, Alexander Roslavets nyerte el. A 12.000 euróval járó I. díjat a mongol Ankhbayar Enkhbold (bariton) kapta, a 9000 Eurós II. díjat az egyetlen döntőbe jutott magyar versenyzőnek, a szoprán Horti Lillának ítélte oda a zsűri, míg a 6.000 eurós III. díjat a lengyel Lucyna Jarzabek (szoprán) érdemelte ki. A díjakat a megmérettetés 2016. szeptember 25-i döntőjét követően vehették át a versenyzők a Zeneakadémia Nagytermében.
 

„Az eredmény magáért beszél: a világ legnagyobb operaszínpadaira kész, érett művészek tartották fontosnak, hogy jelentkezzenek a II. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyre. S hogy a minden részletét tekintve – a nemzetközi zsűri összetételétől a díjplasztikák legapróbb babér-motívumaiig bezárólag – nagy gonddal megálmodott és megvalósított verseny valóban nemzetközi, és valóban felkeltette a világ érdeklődését, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a középdöntő, illetve a döntő tízkamerás élő internetes közvetítését Japántól az Egyesült Államokig, Norvégiától Brazíliáig a világ harmincnál is több országából követték. Bár kívülről könnyen úgy tűnhet, pusztán az énekverseny műfaján belül hoztunk létre maradandót, valójában az egész esemény olyan energiákat és figyelmet szabadít fel Magyarország irányába, amelyeknek a jelentősége dimenziókkal lépi túl az elitkultúra feltételezett határait” – mondta el a döntőt követően Szabó Stein Imre, a Zeneakadémia kommunikációs igazgatója, a verseny projektvezetője.

A fináléba bejutott versenyzők – a díjazottak mellett Polina Shamaeva (Oroszország), Ksenia Khovanova (Oroszország), Kim Eunhee (Dél-Korea), Azat Malik (Kazahsztán), Sylwia Olszynska (Lengyelország) és Theodora Raftis (Ciprus) – egyetértettek abban, hogy kihagyhatatlan lehetőség és a nemzetközi operavilágra nyíló ajtó a Marton Énekverseny, s azt hangsúlyozták, hogy a Zeneakadémiáéhoz fogható helyszínt és professzionális rendezést korábban még soha nem láttak. „A patina és a csillogás a Zeneakadémia első saját fejlesztésű versenyének leglényege. Nem fér hozzá kétség, hogy az immár második alkalommal sikerrel megrendezett Nemzetközi Marton Éva Énekverseny a világ élvonalába tartozik, és szerény költségvetése ellenére olyan rangos megmérettetésekkel említhető egy sorban, mint a brüsszeli Erzsébet királynő verseny, a szentpétervári Obrazcova-verseny, vagy a Plácido Domingo-féle Operalia. Fontos azt is hozzátenni, hogy lassan egy éve dolgozunk a Bartók Világverseny megalkotásán, a Marton Énekverseny egészen konkrét tapasztalatai pedig rendkívüli segítséget nyújtanak abban, hogy Bartók univerzális nagyságához méltó művet hozzunk létre. Egy nagy verseny ugyanis nyugodtan nevezhető műalkotásnak” – értékelt Szabó Stein Imre.

A 2016 januárjában meghirdetett II. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyre öt kontinens huszonöt országából száznál is több művész jelentkezett. A Marton Éva vezette bíráló bizottság döntése értelmében az élő fordulókba 77 versenyző jutott tovább, közülük 18 nemzet képviseletében 48 fiatal énekes érkezett meg Budapestre, és mérte össze tudását egy szabadon választott Liszt-dal és egy operarészlet előadásával a szeptember 20-án és 21-én megrendezett elődöntőben. A szeptember 22-i középdöntőbe huszonheten jutottak tovább, ahol két további operarészletet mutattak be. A döntőben az énekesek két alkalommal léptek színpadra a Magyar Állami Operaház Zenekara közreműködésével, Kocsár Balázs vezényletével, a zsűri a második félidő után döntött.

 

 

Az eredményhirdetés során Miguel Lerín, az európai operaélet egyik legbefolyásosabb menedzsere a zsűri képviseletében elmondta: olyan énekeseket kerestek, akik nemcsak tehetségesek, de képesnek ígérkeznek pályájukat Marton Éva mintáját követve, hihetetlen szorgalom és rengeteg tanulás befektetésével tovább építeni. A verseny névadó zsűrielnöke értékelő beszédében köszönetet mondott a Zeneakadémiának és mindazoknak, akik segítették a verseny lebonyolítását, s úgy fogalmazott: „csodálatos hangokat hallottam, csodálatos egyéniségeket láttam ezen a szép versenyen”. Marton Éva hozzátette, volt olyan versenyző is, aki meghökkentette, mert a döntőben egészen új arcát mutatta meg.

A verseny záróakkordjaként, a Magyar Állami Operaházban megrendezett szeptember 25-i gálakoncerten minden döntős újra színpadra lépett, s ekkor vehették át a versenyzők az okleveleket és a különdíjakat. A finalisták vezető magyarországi koncerthelyszínek, szimfonikus zenekarok és fesztiválok meghívásait, továbbá egyes zsűritagok, a Zeneakadémia, valamint Marton Éva külön elismerését nyerték el. A verseny teljes eredménylistája és a döntősök rövid életrajza a martoncompetition.hu honlapon található meg, ugyanitt rövidesen elérhetők lesznek a fordulók videófelvételei és fotógalériái. A II. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyről a Zeneakadémia felkérésére film is készült: az MTVA által forgatott 55 perces dokurealityt a közmédia új kulturális adója, az M5 2016. október 26-án sugározza.
 

 

Alexander Roslavets basszus 1986-ban született Fehéroroszországban. 2014-ben szerzett diplomát a szentpétervári Állami Rimszkij-Korszakov Konzervatóriumban. Ezt követően felvételt nyert a moszkvai Bolsoj Színház operastúdiójába, majd egy évvel később a Traviata D’Obigny márkijaként debütált a Bolsoj színpadán, Tugan Szokijev vezénylete alatt.

Enkhbold Ankhbayar mongol bariton 1988-ban született. 2012-ben szerzett diplomát a Mongol Állami Zeneakadémián, majd a Mongóliai Állami Operaház szólistája lett. Több jelentős verseny  döntőse, vendégművészként fellépett Oroszországban, Japánban, Ausztriában.

Horti Lilla szoprán 1992-ben született Szegeden, 2012 óta a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatója Marton Éva növendékeként. Fiatal kora ellenére számos hazai versenygyőzelme mellett a 22. Nemzetközi Ferruccio Tagliavini Énekverseny második kategóriájának első helyezését tudhatja magáénak.

Lucyna Jarząbek szoprán 1988-ban született Lengyelországban. A katowicei Karol Szymanowski Zeneakadémián diplomázott, jelenleg doktori tanulmányait végzi. Hazája koncertéletének aktív szereplője, több lengyel énekverseny után döntött úgy, hogy Budapesten is megméreti magát.

A több mint 55 ezer euró összdíjazású II. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny zsűrijébe az operavilág magyar és nemzetközi kiválóságai kaptak meghívást. A zsűri tagjai Miguel Lerín, az európai operaélet egyik legbefolyásosabb menedzsere; Vittorio Terranova, a F. Tagliavini operaverseny művészeti vezetője; Christina Scheppelmann, a barcelonai Teatro Liceu művészeti főigazgatója; a dél-koreai Sung Bin Kim, a Daeshin University zeneművészeti karának professzora és dékánja; Anatoli Goussev, a La Scuola Musicale in Foro Buonaparte di Milano professzora; Honghai Ma, a pekingi Központi Zeneakadémia professzora; Meláth Andrea, a Zeneakadémia Ének Tanszékének vezetője és Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója voltak. A zsűri elnöki tisztségét Marton Éva látta el, a verseny díszvendégeként Sir Richard Bonynge világhírű karmester érkezett Budapestre.