Liszt szerepe a zongorajátszásban ugyanaz, mint Euklideszé a geometriában.

Alan Walker

Virtuális tárlatokkal nyitja tágabbra kapuit a Zeneakadémia

2015. december 2.

A Google Kulturális Intézettel együttműködésben készült online tárlatok és Street View panoráma-galériája mellett a Zeneakadémia saját fejlesztésű virtuális túrája is bővült.

December 1-jén világszerte több mint hatvan kulturális intézmény, köztük a Zeneakadémia nyitotta meg online tárlatait és Street View panoráma-galériáját, amelynek keretében interaktív kalandra invitálja virtuális látogatóit. A Google Kulturális Intézettel való több éves együttműködés eredményeképpen december 1-jétől bárki kiállhat a világot jelentő deszkára és a művészek szemével nézhet körül a Nagyteremben, a Zeneakadémia három interaktív tárlatán pedig az érdeklődők bepillantást nyerhetnek akár az épület közönség számára rejtett, titkos zugaiba is. Az első kiállítás az 1907-ben épült szecessziós palotát, a második a 2013-ban három éves rekonstrukciót követően újranyitott koncertközpont zenei életét, a harmadik pedig az egyedüliként Liszt Ferenc által alapított zenei egyetemen folyó világszínvonalú oktatást mutatja be. A beltéri Street View felvételek segítségével a nézők még a látogatás előtt kipróbálhatják a kilátást a nézőtér üléseiről és a páholyból, így könnyebben eldönthetik hova szeretnének majd ülni.

Az épületet bemutató kiállításon a látogatók megtekinthetik többek közt a Zeneakadémia első emeletén található A művészet forrása című Körösfői Krisch Aladár festményt, amelynek rejtett részleteire rá is közelíthetnek, illetve a homlokzat vagy a Nagyterem rejtett részleteit is felfedezhetik.

 

 

A koncertéletről szóló tárlat képkockáin a hangversenyterem legkatartikusaibb pillanatai jelennek meg, valamint megtekinthetők a Zeneakadémia reklámfilmjei is, amelyek közt szerepel a Chicagói Nemzetközi Filmfesztiválon Silver Hugo-díjjal, illetve a kommunikációs szakma legfontosabb elismerésének számító Red Dot Desgin Award-díjjal elismert Lisztérium című imázs spot, illetve az ezzel kontrasztáló, 140 éves Zeneakadémiát hangjegyekből megrajzoló reklám is.

 

 

Az oktatásra fókuszáló kiállításon szerepelnek az egyetem mindennapjait megörökítő képek, az operavizsgák legemlékezetesebb jelenetei, az Élesben sorozat legjobban sikerült koncertfotói, és a Liszt-kukacok Akadémiáján résztvevő leendő zenészpalánták és koncertlátogatók.

 

 

“Ahogy a 2013-as újranyitáskor magától értetődő módon világviszonylatban pozícionáltuk újra a Zeneakadémiát, szükségszerűen letettük voksunkat az internet világa által nyújtott többszintű nyilvánosság mellett. A kommunikációs elgondolásunk alaptörekvése a mi világunk és a közönség alapvetően „lean back” pozíciójának átformálása. Mint ahogy a Lisztérium című szándékosan kissé provokatív image spottal is a potenciális közönség fiatalabb korosztályait kívántuk megszólítani, úgy a legtermészetesebb számunkra a különleges innovatív technológia iránti nyitottság is. A Zeneakadémia koncertközpontját, noha léptékekkel kisebb költségvetésből működik, ma már együtt emlegetik a világ meghatározó koncertközpontjaival: ebben a nemzetközi kommunikációnknak óriási szerepe van. És ha ez sikeres, akkor jól szolgáltuk munkánk éltető forrását, az egyetemet. Megtisztelő, hogy a Google Kulturális Intézet beválasztott virtuális partnerei közé” - mondta el Szabó Stein Imre, a Zeneakadémia kommunikációs igazgatója.

A projekthez kapcsolható a Zeneakadémia 2014 májusában indult virtuális túrája, amely a most kiegészült négy épületrésszel vált teljessé. A megújult könyvtár márciusban nyitotta meg ismét kapuit a látogatók előtt. Az eredeti díszítések restaurálása mellett a pinceszinten elhelyezkedő raktárt klimatizálták, a Dohnányi utca felőli udvar lefedésével pedig új igazgatási és szociális helységek kerültek kialakításra. A könyvtár hátsó részében kutatószobát hoztak létre, illetve új könyvlifttel bővült a gyűjtemény felszereltsége; mindezzel párhuzamosan a katalógusrendszer is megújult. Szintén újdonság a Solti Terem melletti közönségforgalmi zóna, amely az udvarok lefedésével jött létre. A képeken még szerepel a Fischer Annie 100 című kiállítás, amely korábban nem látható fotókat és dokumentumokat mutat be. Nem messze ettől helyezkedik el a korábbinál nagyobb befogadóképességű I.-es tanterem, más néven Multimédia Előadóterem, amelynek ablakán át látni a Liszt Ferenc tér fáit is. Végül az 5. emeletre „feljutva” a Kupolaterembe jutunk, amely többek közt az Alma Mater kórus próbatermeként is szolgál.

 

 

A Zeneakadémia virtuális túráján a megszokott parabolatükrös megoldással szemben egy nézőpont képanyaga legalább 14 különböző szögből, panorámaállvány segítségével készült fotóból áll össze, így egy adott terület felbontása 145 megapixel is lehet. Minden szögből három fotót készítenek, különböző expozíciós beállításokkal, amelyek összegzésével az emberi szem által tapasztaltakhoz hasonló élményt (High Dynamic Range) nyújtanak a rögzített képek. Az alkalmazás futtatható bármelyik böngészőben, sőt képes a mobileszközök giroszkópjának használatára is, így a mobilt vagy tabletet mozgatva tudunk „szétnézni” például a Nagyteremben. A virtuális túrát az ORIGO Zrt. megbízásából a Pan Nordpont Kft. készítette, a „Liszt Ferenc Zeneakadémiája, az európai felsőfokú zenei oktatás megújuló központja Budapesten” projekt keretében.