Az ízlés valaminek a tagadása. A zseni állít, mindig csak állít.

Liszt Ferenc

"Az agyunk mint zongorista / A zongorajáték anatómiája" - Eitan Globerson előadása

2014. január 23.

Miként lehet hatással az emberi agyról alkotott tudásunk a zongorajátékra? Erre a kérdésre is választ ad a Jerusalem Academy of Music and Dance dékánjának nyilvános előadása.

A Zeneakadémia Liszt Ferenc téri főépületének Előadótermében február 10-én 15 órakor kezdődő angol nyelvű előadás a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és a Jerusalem Academy of Music and Dance közös workshopjának egyik kiegészítő programja. (Az együttműködés a két intézmény között egy évvel ezelőtt kezdődött, Magyarország és Izrael diplomáciai kapcsolatai újrafelvételének 25. évfordulója szellemében, a zenerajongásáról ismert Ilan Mor nagykövet kezdeményezésére.)

Eitan Globerson matematika-fizika szakon diplomázott a Jeruzsálemi Egyetemen, ezt követően zongora és karmesteri tanulmányokat folytatott Jeruzsálemben, illetve Hannoverben. Hazájában keresett karmester és szólista, de számos koncertet adott Európában, a Távol-keleten és az USÁ-ban, és világszerte tart mesterkurzusokat. A Jerusalem Academy of Music and Dance zongora tanszékét 1996-2000 között vezette, jelenleg ugyanitt a zeneművészeti kar dékánja, és adjunktusként vezénylést is tanít. 2006-2008 között fordult figyelme az agykutatás, pontosabban agy zenei készségekkel kapcsolatos funkciói felé. Vizsgálódásainak eredményeit doktori disszertációban foglalta össze, azóta rendszeresen ad elő kutatási témájában.

Zeneakadémiai előadását a következő gondolatokkal vezeti be Globerson professzor: „A zongorajátékot az ember egyik legösszetettebb tevékenységei között tartjuk számon. A zongoristák az optimális zenei hatás eléréséhez egy időben több száz izom munkáját hangolják össze. A zongorázás egyszerre igényel alapos zenei ismereteket, kiváló motorikus képességeket és komplex érzelmi készségeket.  Az előadás azt mutatja be újszerű megközelítésben, hogy az emberi agy működéséről rendelkezésünkre álló tudás miként járulhat hozzá a zenei előadóművészet  – és más hasonló összetett emberi tevékenységek – mélyebb megértéséhez is."  Eitan Globerson interdiszciplináris előadásának első része a zongorázás kognitív és motoros folyamatait részletesen elemzi, és zenei példákkal is alátámasztja, a prezentáció második felében pedig a zongorázás anatómiájáról ad elő az izraeli professzor.

Az előadás kiemelt témái:

• A zongorázás agyi aktivitásának időbeli megoszlása
• Miként tehető hatékonyabbá a zongorázás a a motoros készségek fejlesztésével?                                
• A két kéz koordinációjának agyi összefüggései és gyakorlati következményei
• A koncentráció és a szemmozgás játék közben
• A zongorázás agyi hierarchiái – avagy mire gondoljunk játék közben?
• A kéz anatómiája (csont-, izom- és idegrendszeri struktúrák).
• A zongorajáték anatómiai törvényszerűségei (az ujjak szerkezetbeli eltérésnek hatása a játékra, valamint az anatómiai korlátok ellensúlyozása)
• Néhány alapvetés a newtoni mechanikáról
• A fizika alaptörvényeinek gyakorlati következményei (a billentés sebessége és szöge, a tömeg akusztikai hatása)
• Az ujjgyakorlatok hasznosságáról és haszontalanságáról
• Az etüdök anatómiája
• A tárgyalt témák elemzése technikai kihívást jelentő repertoár segítségével.

A 2014. február 10-i előadást elsősorban a zongorista hallgatók figyelmébe ajánljuk, de minden érdeklődő előtt nyitott. A részvétel ingyenes, azonban regisztrációhoz kötött, jelentkezni a kirkosa [dot] adam [at] zeneakademia [dot] hu címen lehet február 7-ig.

Címkék