A Zeneakadémia január-februári koncertajánlata

2017. január 06.

A 2017-es év első heteiben olyan világhírű szólisták és együttesek adnak koncertet a Zeneakadémián, mint Viktoria Mullova, Leszek Możdżer, Jason Moran, Cyprien Katsaris, a Holland Baroque Society, vagy a London Sinfonietta.

Egy nagyszerű, s életútja révén is izgalmas hegedűművésznő, a historikus muzsikálás olasz mintaalakulata és a 18. század zenei paradicsoma: ezt ígéri Viktoria Mullova és a Venice Baroque Orchestra január 16-ai koncertje, melyen a barokk nagy- és kismestereitől a bécsi klasszika két óriásáig terjed majd a program, sőt, a nevezetes velencei rőt pap, Antonio Vivaldi egyik D-dúr hegedűversenye is elhangzik.

 

 

Január 18-22. között rendezi meg a Zeneakadémia Opera Tanszéke az Operavizsga-fesztivált, melynek keretében az egyetemen folyó operaélet mellett külföldi társintézmények munkájába is betekintést nyerhet a közönség. 2017-ben a zeneakadémisták Baljós romantika címet viselő vizsgaelőadásához a Royal Irish Academy of Music hallgatói által színpadra vitt Monteverdi- és Händel-operarészletek és a Ljubljanai Zeneakadémia kortárs minioperái társulnak.

Örök és kimeríthetetlen témát dolgoz fel a maga sajátosan eredeti módján az Egyesült Államok első számú komolyzenei a capella formációja, a Chanticleer, mely 2014 után idén ismét ellátogat a Zeneakadémiára. A mintegy négy évtizede alapított, háromszoros Grammy-díjas együttes bámulatosan gazdag műsora korokon, műfajokon, stílusokon, nemzeteken keresztül ível.

 

 

Egy kortárs zenére specializálódott együttes pályarajzában hatásvadásznak tűnhet a megfogalmazás: „közel fél évszázados fennállása alatt zenetörténetet írt”; a London Sinfonietta esetében azonban mindez valóban a mindennapok gyakorlata. A Zeneakadémián, február 9-én tartandó koncertjük árnyalt képet fest majd arról, hogy Angliában jelenleg kik és milyen darabok írják a 21. század zenetörténetét.

 

 

A cselló és zongora összeillő párosát és meghitten bizalmas összjátékát, valamint két fiatal és nagy tehetségű hangszeres szólista művészi erőinek egyesítését ígéri Harriett Krijgh és Lajkó István kamarazenének szentelt estje. A húszas évei közepén járó holland csellista ma egyike a hangszer legígéretesebb fiatal művészeinek, Lajkó István pedig játékának ismert erényei, így különösképpen elemző intellektualizmusa és érzékeny előadásmódja révén egyenrangú társnak ígérkezik majd ezen a koncerten.

A Texasban született Jason Moran, gyerekkori zenei élményei közül a hip-hopot és Thelonius Monkot emeli ki, diplomáját Manhattan School of Music növendékeként szerezte, kilenc saját lemeze van, s több mint harminc albumon szerepel közreműködőként, de tanárként és szervezőként is aktív. Ezúttal szólóműsorral tér vissza Budapestre a 2016-ban a Zeneakadémián Charles Lloyd szaxofonossal koncertező jazz-zongorista.

Cyprien Katsaris azok közé a zongoristák közé tartozik, akik tudatosan törekednek az előadó és a közönség közti falak lebontására, és a köztük lévő személyes kapcsolat kialakítására. A páratlan repertoárral bíró művész magyarországi koncertjeinek jelentősége különleges, hiszen Cziffra György Liszt-játékának volt a legnagyobb szerepe abban, hogy zongoraművész lett, és tizenöt éves korában Liszt Magyar fantáziájával debütált Párizsban. A világjáró pianista február 15-én meglepetésműsorral kedveskedik budapesti közönségének.
 


A magyarországi jazzbarátok már ismerhetik a lengyel zongoristafenomént, Leszek Możdżert, aki modern európai jazz egyik legkarakteresebb figurája. De a nemzetközi régizene-játék meghatározó formációja, a Holland Baroque Society is játszott már a Zeneakaémia pódiumán. Hogy a Budapestet is érintő koncertsorozatuk mennyire borzolja majd az idegeket, nem tudhatjuk, de az szinte biztos, hogy Bach zenéje – valamilyen formában – megszólal a Nagyterem falai között.

A nagy sikerű Összkiadás élőben-sorozat ezúttal Mozart zongorás trióira összpontosítja szépérzékünket. Az előadók a Zeneakadémia büszkeségei lesznek: Szabadi Vilmos, Onczay Csaba, Gulyás Márta, és a hozzájuk csatlakozó Szűcs Máté a mai napig erős szálakkal kötődnek az intézményhez. Kamarazenei műhely – ez lesz valójában a triókat elénk vonultató Mozart-koncert is, csak épp a szokásoktól eltérően ezúttal mi, laikusok is tanúi lehetünk a műhelyben zajló művészi munkának.


Az Orlando Nemzetközi Kamarazenei Versenyen harmadik helyezést elért Weiner Ensemble különleges műsorválasztásaival, merész és újszerű vállalkozásaival hívta fel magára a figyelmet, hiszen már hangszerösszeállítása – a Schönberg Pierrot Lunaire-ciklusának előadására alkalmas úgynevezett pierrot ensemble – sem éppen megszokott. A 2014-ben alapított, nemrég végzett zeneakadémistákból álló formáció egyik fő célja, ahogy az a február 24-ei koncertjük műsorából is kiderül, a 20. századi kamarazenei repertoár bővítése, és a különlegességek széles körű megismertetése a közönséggel.

A közelgő koncertekre a Zeneakadémia Liszt Ferenc téri épületének jegypénztárában, valamint ide kattintva válthatnak jegyeket.