Magyarország, ahol ma is alig élnek többen tízmilliónál, annyi muzsikust és oly sok kiváló zeneművet adott a világnak. Hálás vagyok, hogy ott születtem, és ott tanulhattam.

Solti György

Pro Cultura Hungarica Díjban részesült Satoko Tanimoto a Zeneakadémia volt hallgatója

2017. május 4.

Balog Zoltán miniszter úr az Emberi Erőforrások Minisztérium nevében Pro Cultura Hungarica Díjat adományozott Satoko Tanimoto japán zongoraművésznek.

A Sapporo Otani Egyetem Zongora Tanszéke vezetője a díjat a japán – magyar oktatási és kulturális kapcsolatok elmélyítéséért és fejlesztéséért kifejtett fáradhatatlan munkája elismeréseként kapta.

A díjat miniszter úr nevében Egyetemünk rektora Dr. Vigh Andrea nyújtotta át a Sapporo Kitara Koncertközpont vezetőinek jelenlétében.

Rektor Asszony ajánlása, melyben Satoko Tanimoto munkásságát méltatja, az alábbiakban olvasható.

 

 

AJÁNLÁS

A Pro Cultura Hungarica Emlékplakett eszmeiségével összhangban a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektoraként ezúton ajánlom a díjra Satoko Tanimoto japán zongoraművészt, akit a magyar zeneművészet fáradhatatlan népszerűsítéséért végzett példaértékű munkája Japánban és a japán-magyar kulturális kapcsolatok elmélyítésére irányuló, életművén túlmutató előadóművészi és oktatási tevékenysége tesz kiemelten érdemessé az elismerésre.

Satoko Tanimoto a Kodály Zoltán díjas etnomuzikológus édesapa, Kodály, Bartók és Liszt műveinek avatott ismerője, Kazuyuki Tanimoto, és a japán-magyar kapcsolatok építését szintén szívén viselő édesanya, Michiko Tanimoto gyermeke, aki szüleinek köszönhetően igen korán kapcsolatba került Magyarországgal, a magyar zenével. Ebben az inspiráló családi környezetben szívta magába a magyar kultúra iránt érzett olthatatlan szeretetet: egy évet töltött szüleivel Budapesten, s az itt szerzett meghatározó élmények nyomán egy egész, sikerekkel teli életpálya indult útjára. Itt, Szilágyi Gabriella, Máthé Klára és Solymos Péter keze alatt tanult meg zongorázni, majd 1987-ben szólista diplomát szerzett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, ahol olyan mesterek mellett fényesíthette tudását, mint Rados Ferenc, Devich Sándor, és Kurtág György, vagy a németországi posztgraduális képzése során Hazay Tibor. A kivételes tehetségét hamar nemzetközi sikerekre váltó zongorista előadóművészként és tanárként is kiteljesedett: mára a sapporói Otani Egyetem zongora tanszékének vezetője, nemzetközi fesztiválok kiemelt szólistájaként (Budapest Tavaszi Fesztivál, Budapest Café Fesztivál, Luganó-i Komolyzenei Fesztivál) pedig igen neves zenekarokkal együtt vendégszerepelt világszerte (Bostoni Szimfonikusok, Bécsi Filharmonikusok, Új Budapest Vonósnégyes, Salzburg Solisten, Sapporói Szimfonikusok, Japán Filharmonikusok).

Mégis, a legfontosabb szakmai és személyes kapcsolatok Magyarországhoz kötik, hiszen többek között olyan kiváló művészekkel dolgozott már együtt, mint Perényi Miklós, Kovács Dénes, Keller András, Drahos Béla, Szatmári Zsolt, Meláth Andrea, Kobajasi Kenicsiró, vagy a Keller Quartet tagjai. Elhivatottsága, aktív szerepvállalása a japán-magyar zenei kapcsolatok élénkítésében szülei törekvéseinek méltó örökösévé avatja: a nyolcvanas évek óta tagja, és mára igazgatója a Japán-Magyar Baráti TársaságTársaság hokkaidói tagozatának, a Japán-Magyar Fesztivál igazgatótanácsának, valamint a tokiói Magyar Fesztiválnak. Erőfeszítéseit és kimagasló művészi teljesítményét Sapporo város Művészek a Kultúráért díjjal ismerte el, miután az 1997-es sapporói Bartók-koncerten nyújtott ragyogó előadásával elnyerte Sapporo Város Művészeti Fesztiváljának Nagydíját. A magyar kormány által szervezett 2016 októberében tartott Nemzetközi Alumni Találkozónak is kiemelt meghívottja és fellépője is volt.

Értékteremtő és páratlan küldetéstudattal végzett munkája a tudományos életre is kiterjed, rendszeres szervezője és tolmácsolója a 20 éve működő Kodály, Bartók, és Liszt életművére épülő éves szemináriumoknak Sapporóban, így segítve a magyar zeneművészet értékeinek meghonosítását Japánban. A szeminárium szakmai színvonala olyan magas, hogy legjobb hallgatója a következő évi Budapesti Tavaszi Fesztiválon adhat koncertet, illetve a párhuzamosan megtartott meghallgatáson kiválóan teljesítők jogosultakká válnak a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem non-degree képzésén elkezdeni tanulmányaikat. Emellett Satoko Tanimoto az Otani Egyetemen Liszt zongoraművei köré szervez szeminárium- és koncertsorozatot, miközben saját zongoracsoportot vezet – mindezt szoros együttműködésben a Zeneakadémia páratlan tanári karával. Vendégprofesszorként közel 30 oktatónk, 6 együttesünk látogatott már el az intézménybe, hogy mesterkurzusok során személyes jelenlétükkel segítség a sapporói ifjú zenészgeneráció tehetségeinek munkáját. Mivel ez a szakmai és személyes kapcsolat a továbbadással gyarapodhat igazán, Satoko Tanimoto számára kiemelten fontos, hogy ezt a tudást és művészetet minél szélesebb publikum számára elérhetővé tegye, ezért rádióprogramot vezet és elnöke a sapporói Hokkaido Nemzetközi Zenei Csereprogramnak is, lehetőséget teremtve az oktatói, tanulói és művészi tapasztalatok cseréjének folytonosságára.   

A Tanimoto család generációkon átívelő, fáradhatatlan munkája a japán-magyar zenekultúra élénkítéséért Satoko Tanimoto esetében is életre szóló lelkesedésről és elhivatottságról tesz tanúbizonyságot hazájában, Japánban. Ám kiterjedt tevékenysége túlmutat földrajzi, kulturális, műfaji és nemzeti határokon egyaránt, hogy annak fényét emelhesse, amit mindkét kultúra egyformán ismer el közös kincseként: népeik és nagyjaik zenéjét, akik közt Kodály, Bartók, Liszt oly előkelő helyen szerepel.   

Mindezen érdemek alapján Satoko Tanimoto zongoraművészt a magyar zenekultúra Japánban való megismertetéséért és népszerűsítéséért végzett kiemelkedő munkáért mély meggyőződéssel ajánlom a Pro Cultura Hungarica Bizottság megtisztelő figyelmébe, és a Pro Cultura Hungarica Emlékplakett díjára.

 

Dr. Vigh Andrea
rektor
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem