A legfontosabb osztály számomra – és a magyar zenészek százai számára – a kamarazenei osztály volt.

Solti György

Reconnections 2017

2017. március 13.

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és a Jerusalem Academy of Music and Dance ötödik alkalommal rendezte meg közös kamarazenei workshopját 2017. február 18 és 26 között.

A 2013-ban indult együttműködés idei fordulóját Izraelben rendezték meg, ahová a Zeneakadémia kilenc hangszeres hallgatója (Eveline Meier, Edda Elrendsdóttir, Kóta Vilmos, Hosszú Kristóf, Pinkert Edina, Szűcs Boglárka, Bor Péter, Hotzi Mátyás, Eredics Zsófia), egy zeneszerzés szakos hallgatója (Gelléri András), valamint két tanára (Bársony Péter és Fülei Balázs) utazott, hogy a jeruzsálemi zeneakadémia képviselőivel közösen készüljenek fel az előttük álló koncertekre.

 

 

A hét programjának felépítése követte a korábbi gyakorlatot: az első napokban a két intézmény hallgatói a frissen alakult formációkkal próbálták intenzíven a darabokat, hogy a projekt végén, nyilvános koncerteken mutathassák be őket. Idén, a korábbi fordulókhoz képest két újdonságot vezettek be a szervezők: a betanító tanárok nemcsak tanították a diákokat, hanem részt is vettek a darabok eljátszásában, valamint két olyan kortárs mű is szerepelt a repertoárban, melyet a két zeneakadémia egy-egy kiemelten tehetséges zeneszerző hallgatója írt. Mindketten személyesen vettek részt műveik betanításában is. Három különböző műsorú koncerten mutathatták be a hallgatókból és tanárokból összeálló formációk a közös munka eredményét, így az idei repertoár még a korábbi fordulókhoz képest is kiemelten gazdag és sokszínű volt.

Először február 23-án, a Jerusalem Academy Navon Hall termében játszottak a teljes repertoár mindegyik művéből egy-egy tételt az elsősorban a helyi diákoknak, tanároknak és a város zenerajongóinak szervezett koncerten. A nagysikerű koncertet követően a résztvevők rögtön útnak indultak a tengerpart melletti Zikhron Ya’akov-ba, ahol a festői környezetű, fantasztikusan felszerelt és modern Elma Hall-ban adhattak két koncertet.

 

 

Február 24-én Bach Musikalisches Opfer című művének két tétele, Mozart A-dúr klarinét kvintettje és Jean Francaix oktettje mellett csendült fel a két zeneszerző hallgató darabja: Omer Barash 4 Glances through a keyhole című és Gelléri András Epizódok oboára, klarinétra és vonóstrióra című műve debütálhatott így Izraelben.

Másnap, február 25-én délelőtt a résztvevők a legendás Caesarea városába látogattak el, majd este, az Elma Hall Cube termében adtak zárókoncertet a lelkes közönségnek. A teltházas koncerten Farkas Ferenc fúvósötöse és Mozart kürtkvintettje mellett elhangzott még André Hajdu Five sketches in sentimental mood című alkotása is, majd az eseményt Dvořák világhírű zongoraötöse zárta.

 

 

A koncerteken részt vett az együttműködést öt évvel ezelőtt elindító Ilan Mor, Izrael korábbi magyarországi nagykövete, Trombitás Zsófia, a Tel Aviv-i magyar nagykövet-helyettes is, a Jerusalem Academy képviseletében Eitan Globerson, a zeneakadémia zenekarának igazgatója és karmestere; Lihay Bendayan, az intézmény zeneművészeti dékánja és Yinam Leef, a Jerusalem Academy rektora is, a betanító-fellépő tanárok Gilad Harel és Roi Shiloah, és a projekt szakmai vezetője Zvi Plesser mellett.

 

 

A Reconnections 2017-es fordulója méltó folytatása volt a korábbi évek sikeres projektjeinek: a résztvevők úgy alkothattak az induláskor lefektetett kamarazenei koncepció szellemében, hogy közben azt megújítva előremutató és új szemléletű megközelítésekkel gazdagították a két intézmény együttzenélési gyakorlatát.

Legközelebb egy év múlva, 2018 koratavaszán a budapesti Zeneakadémia fogadja a Jerusalem Academy tanárait és diákjait, hogy a múlt tapasztalataira építve tovább folytathassák a közös munkát.