Az a feladatunk, hogy valódi tehetségeket formáljunk, akikben megvan a mesterré váláshoz szükséges képesség, s ne foglalkozzunk a tehetségtelen középszerrel.

Liszt Giovanni Sgambatinak

Életrajz - Farkas Mira

Farkas Mira zenész családból származik, és sosem volt kérdés számára, hogy ő is zenész lesz. Hatévesen a zongorát választotta hangszeréül, majd tizennégy évesen a zenei szakközépiskolában – egy sorszerű találkozásnak köszönhetően – váltott át a hárfára. „A felvételin tudtam meg, hogy hárfa szakra is jelentkezhetek. Akkor hallottam először élőben hárfahangot, és rögtön beleszerettem.” 2014-ben kitüntetéses diplomával végzett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hárfa szakán, ahol Vigh Andrea volt a mestere. „Szakmailag és emberileg is nagyon sokat köszönhetek neki.”

Szóló, zenekari játék és kamarazene egyaránt jelen van és erősíti egymást Farkas Mira életében. Az elmúlt években a MÁV Szimfonikusok, a Concerto Budapest és más neves zenekarok kötelékében olyan karmesterek irányításával szerzett tapasztalatot, mint Kocsis Zoltán, Kobajasi Kenicsiró vagy Fischer Ádám. 2013-ban az Operaház állandó közreműködője volt. Közel áll hozzá az opera összművészeti jellege, és gyakran merít inspirációt a társművészetekből is. A hárfaművésznő előadói karakteréhez és személyiségéhez a romantika kora áll a legközelebb. „A romantika szenvedélyessége, szélsőségessége – Csajkovszkij, Fauré zenéje – a hárfairodalom fénykorát jelenti számomra.”

Bár Farkas Mira nem rajong a versenyekért, több sikerrel is büszkélkedhet, 2013-ban a Szegedi Nemzetközi Hárfaversenyen három különdíjat is szerzett. A hárfaművésznőt rendkívül szoros szálak fűzik a Gödöllői Nemzetközi Hárfafesztiválhoz, amely évek óta szinte kötelező program számára, és ahol az elmúlt években több szólóesten is fellépett. Ha kamarazenéről van szó, a legtöbb darabból saját maga készít átiratokat, a cselló, hegedű és fuvola mellett pedig húgával a nem hétköznapi hárfa-cimbalom duó felállásban is játszanak. Farkas Mira elismerései közül meghatározó jelentőséggel bír a Junior Prima Díj, melyet 2014-ben nyert el magyar zeneművészet kategóriában. Számos külföldi országban koncertezett már, a díjnak köszönhetően juthatott el többek között Izraelbe, ahol szólistaként hallhatta őt a közönség Jeruzsálemben és Tel-Avivban is. 2016-ban Fischer Annie előadóművészeti ösztöndíjat nyert. Szólistaként szerepelt a Duna Palotában a Duna Szimfonikusok közreműködésével. Szólóestje volt a Nemzetközi Gödöllői Hárfafesztiválon. 2017-ben felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Doktori Iskolájába. Ugyanebben az évben fellépett a Művészetek Palotájában a Concerto Budapest közreműködésével a 2017 évi Cafe Fesztivál nyitókoncertjén, ahol Tan Dun: Nu Shu c. hárfaversenyének magyarországi bemutatóját játszotta, Tan Dun vezényletével. A 2017-es évet önálló szólóesttel zárta a Zeneakadémia Solti Termében. 2018-ban szólistaként fellépett Lengyelországban a Szczecin Filharmoniában a Szczecin Filharmonikusok közreműködésével, illetve a Zeneakadémián a Liszt Ferenc Kamarazenekarral. 

 

„A legfontosabb számomra, hogy ha játszom, ne csak én élvezzem a zenét, hanem a közönség is. A műsorválasztással is arra törekszem, hogy élményt adjak az embereknek.” Gyakran előfordul, hogy a hárfaművésznő koncertjei spontán hangszerbemutatóvá alakulnak: „Jó érzés, mikor a koncert után gyerekek és felnőttek egyaránt odajönnek hozzám, és arra kérnek, mutassam meg, hogy kell játszani a hangszeren”. Farkas Mira számára különösen fontos, hogy sokan megismerhessék a hárfa hangját a koncerttermek falain túl is. Tanárként is rendkívül aktív: egy zeneiskolában nemrég új hárfa tanszakot indított. Magyarországi és külföldi koncertjein is – szólistaként és kamarazenészként egyaránt – arra törekszik, hogy minél többekhez hozza közelebb a hárfa különféle színeit.

 

> REPERTOÁR

> FOTÓK

> HANG