Művészi szempontból álljon szemünk előtt, hogy a teljes technikai készség csak eszköz arra, hogy a lélek megszólalhasson...

Dohnányi Ernő főigazgatói székfoglalója

Bach szólóban

Johann Sebastian Bach életművében a szvit műfaja csaknem kizárólag egyetlen világi hivatalához, a Köthenben udvari karmesterként eltöltött hat évhez kapcsolódik. A hegedűre, csellóra és billentyűs hangszerre komponált táncciklusok további közös pontja, hogy valószínűleg nem gyakorlati muzsikálásra szánta őket Bach, a 20. század kezdete óta – amikor olyan előadóművészek, mint Joachim József vagy Pablo Casals újra felfedezték őket – azonban gyakran tűzik műsorra a sorozatok egy-egy alkotását. Az ősszel induló bérletben a szerző három sorozatának szinte összes műve elhangzik három világszerte elismert fiatal magyar muzsikus, Fejérvári Zoltán, Kelemen Barnabás és Várdai István tolmácsolásában. Utóbbi művész hangversenye rendhagyó élményt nyújt, mivel a csellószvitek együtt több mint két óra játékidőt tesznek ki, így a koncert a megszokottól eltérően 19 órakor kezdődik és két szünet várható a művek között. A Francia szvitek elnevezése nem a szerzőtől származik és erősen megtévesztő: a ciklusban ugyanis nem csak gall eredetű táncok szerepelnek, és Bach nem pusztán francia mintákat követ a hat darabból álló sorozatban, amely egyébként az Angol szvitekkel összevetve sokkal könnyedebb és vidámabb hangvételű. Hasonlóan derűs, ám technikailag rendkívül nehéz tánctételek alkotják a csellószviteket, a hangszer szólóirodalmából a mai napig ezek a legnépszerűbb darabok. Részben kakukktojás a hegedűszonáták és -partiták sorozata. Míg a partiták szintén tánctételekből állnak, a szonáták szigorú négytételes formájukkal a barokk templomi szonáta műfajába tartoznak.

 

Kedves Közönségünk! Tájékoztatjuk Önöket, hogy a Bach szólóban bérlet elfogyott, így nem áll módunkban több bérletet értékesíteni. Szólójegyek az egyes koncertekre válthatók. Köszönjük megértésüket! 

 

2019. október

2020. február

2020. március