A zene Magyarország mindennapi életének mindig is jelentős része volt és az is maradt.

Solti György

„A jazzhez kell egy kezdeti megszállottság, de profivá az egyetem tesz”

2019. augusztus 23.

Elhivatott és kiegyensúlyozott – e két jellemvonás első látásra sugárzik Karosi Júlia jazzénekesnőről. Zenéjét hallgatva egy szempillantás alatt a ’20-as évek New York-i hangulatában találjuk majd magunkat október 19-én a Solti teremben. 

2015-ben diplomázott a Zeneakadémián, milyen várakozásokkal tér most vissza egy egész estés hangversenyre?

Mindig kellemes élmény a Zeneakadémián koncertezni, amelyre „alma materként” tekintek. Szerencsére itt maradtam a közelben, mert tanulmányaim befejezése után, 2016-ban kezdtem el oktatni a Bartók Béla Konzervatóriumban. Nagyon otthonosan érzem magam a Zeneakadémián, szeretem a Solti terem egyedi kisugárzását és akusztikáját annak ellenére, hogy a jazznek többnyire a kis terek kedveznek, és itt hangosításra van szükség a megfelelő akusztikus hatáshoz.

 

Karosi Júlia. Fotó: Ora Hasenfratz

 

 

Már három éve, hogy legutóbb koncertezett a Solti teremben, akkor is ugyanebben a felállásban (Karosi Júlia Quartet + RTQ vonósnégyes). Más lesz a mostani előadás?

Három évvel ezelőtt éppen ezen a színpadon indítottuk útjára a Gershwin műsort. A koncert sikerén fellelkesülve elhatároztuk, hogy a rögzített számokból önálló CD-t készítünk, így született meg 2018 szeptemberében a Love Is Here to Stay – Gershwin LIVE at the Liszt Academy című albumunk. Most a 2016-os sikertörténet folytatásaként a formáció ugyanaz marad, ám a műsort kiegészítjük Cole Porter szerzeményeivel. A Solti terem sajátos „Broadway” hangulatába könnyű volt beleálmodnunk a Gerschwin-Porter koncertet, e környezethez illeszkedik együttesünk finom hangzása, és a minket kiegészítő vonós hangszín is. 

 

Gershwin munkásságával régóta foglalkozik. Hogyan kapcsolódnak a repertoárhoz Cole Porter dalai?

Olyan szerzőt kerestem, aki hasonló világot idéz fel, mint Gershwin, de új színt hoz az előadásba, így esett a választás Cole Porter-re. A műsorban található Gershwin műveket Fenyvesi Márton, Porter számait pedig Szabó Illés hangszerelte, emiatt egyéni hangot is kapnak az egyébként rokon-stílusú zenék. 

 

Karosi Júlia Quartet. Fotó: Ora Hasenfratz
 

 

Meséljen a koncert fő közreműködőjéről, saját együtteséről!

A zenekar már a zeneakadémista években összeállt, Tálas Áron és Bögöthy Ádám később csatlakoztak, de férjemmel, Varga Bendegúzzal a kezdetek óta közösen zenélünk. Főként saját szerzeményeimet és átirataimat játsszuk, most éppen egy Bartók-Kodály átdolgozásos és saját szerzeményeimet tartalmazó lemez anyagán dolgozunk. Stílusomat tekintve két irányt képviselek: a Gershwin/Cole Porter-féle, XX. század eleji „Broadway-jelleget”, illetve a tradicionális jazzen túlmutatva a magyar szerzők (főként Bartók Béla) és a környező kultúrák zenéjéből merítkező modern, kortárs stílust. E két vonulat a dizájntól kezdve a hangszerelésen-hangosításon át mindenben elkülönül egymástól: más stílus, más repertoár. De legyen szó bármely irányzatról, a saját világom, frazeálásom szabadjára engedésére törekszem.

 

Ki az októberi koncert célközönsége, kikre számítanak októberben? 

A Gershwin-estet hatalmas érdeklődés övezte, sokakat vonzott mind a klasszikus-, mind a jazz zene rajongói közül, hiszen a szerző hidat képez a két stílus között. Cole Porterről ugyanez elmondható. Azokat várjuk, akik nyitottak a könnyedebb klasszikus zenére, illetve a jazzen belül szeretik az igényesen megkomponált és újragondolt örökzöldeket. 

 


Karosi Júlia. Fotó: Ora Hasenfratz

 

Milyen örök érvényű szakmai hozzáállást sajátított el a Zeneakadémián töltött évek alatt?

Hálás vagyok tanáraimnak, kiváltképp Lakatos Ágnesnek, hogy egyből bedobott a mélyvízbe. Még csak alapképzésre jártam, amikor már az ő ajánlásával taníthattam a Pomázi Zeneiskolában, ekkor vált világossá számomra, hogy oktatással is szeretnék foglalkozni. A Zeneakadémiai vizsgabemutatók is sokat jelentettek, hiszem, hogy aki helyt tud állni e stresszhelyzetekben, az később is könnyebben boldogul. A jazzhez kell egy megszállottság, akiből ez hiányzik, az könnyen lemorzsolódik, felhagy a zenéléssel, vagy könnyedebb műfajok felé sodródik. A kezdeti elszántságot azután az egyetem műveli ki a profizmusig. Egyetemi éveim alatt értettem meg a tolerancia megkerülhetetlenségét a tanításban: a jazz kevésbé egzakt a klasszikus zenéhez képest, pályakezdőként nehéz megtalálni az egyéni kifejezésmódot, repertoárt. A jó pedagógus ezért erőltetés helyett elfogadja a diák karakterét, és saját stílusa felé terelgeti. Zeneakadémiai éveim alatt mindig éreztem ezt a támogató hozzáállást, az itteni közeg segített abban is, hogy hasonló felfogású zenészekkel találkozzak, akikkel hosszú távon tudok együttműködni. 

 

Decemberben ismét hallhatjuk a Liszt-kukacok Akadémiájának utolsó matinékoncertjén, de már korábban, 2018 decemberében is fellépett gyerekeknek szóló koncerten (Hívők, színek, ritmusok). Más ifjúsági jazz koncerten énekelni?

Gyermekeknek mindig nagyon élvezetes zenélni, mert olyan őszinték a reakcióik, mintha tükörbe néznél: kertelés nélkül megmondják, amit a zenémről gondolnak. A gyermekprogramok rendszeres részét képezik az életemnek, és tapasztalom, hogy a kicsik szeretik a jazzt, rögtön mozognak rá, rendkívül fogékonyak a ritmikus műfajokra. Zenészként és gyakorló anyukaként elengedhetetlennek tartom, hogy a gyerekek korán minőségi zenét hallgassanak, például autentikus népzenét, klasszikust vagy jazzt, hiszen ha igényes muzsikát kapnak, akkor nagyobb eséllyel lesz belőlük felnőttként is koncertlátogató.

 

Unger Anna

 

Címkék