Fokozatosan emelni kell a zeneművészet megértésének, kultiválásának és gyakorlatának színvonalát. Ez a feladat főképp az új Akadémiára hárul.

Liszt Augusz Antalhoz

Elkezdődött a III. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny

2018. szeptember 11.

Minden korábbinál több: hatvanegy versenyző részvételével vette kezdetét a Zeneakadémián a megmérettetés.

A III. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyre négy földrész harmincnyolc országából – Perutól Japánon és Dél-Afrikán át Finnországig – 145 fiatal énekes jelentkezett a versenyre. A rendkívül erős mezőnyre való tekintettel a Marton Éva vezette előzsűri döntése alapján a korábbiaknál másfélszer több, 94 jelentkező kapott meghívást az élő fordulókba, s közülük hatvanegy fiatal művész részvételével kezdődhet meg a versengés. Az egyhetes megmérettetést lezáró gálakoncertnek is idén a Zeneakadémia ad otthont. Szintén újdonság, hogy a verseny abszolút győztese, azaz a csaknem ötmillió forintos nagydíjat elnyerő énekes neve csak a vasárnapi gála legvégén derül ki.

 

Fotó: Zeneakadémia / Felvégi Andrea
 

A verseny névadója megnyitó beszédében mindenekelőtt köszönetet mondott a Zeneakadémiának, illetve a jobbján helyet foglaló dr. Vigh Andrea rektor asszonynak, amiért kinyitotta a világ énekesei számára a Zeneakadémia kapuit, majd bemutatta a nemzetközi zsűri jelenlévő tagjait: az első alkalommal csatlakozó Teimuraz Gugushvili tenort, a Tbiliszi Konzervatórium professzorát és Franz Grundheber baritont, a hamburgi és a bécsi operaház örökös tagját, valamint Vittorio Terranovát, a F. Tagliavini operaverseny művészeti vezetőjét, Anatolij Goussevet, a La Scuola Musicale di Milano professzorát és Miguel Lerínt az európai operaélet egyik legbefolyásosabb menedzserét (a grémium munkájában részt vesz továbbá Peter Mario Katona, a londoni Royal Opera casting directora, illetve magyar oldalról a Zeneakadémia Ének Tanszékének vezetője és Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója). Marton Éva arra kérte a versenyzőket, hogy ne féljenek a zsűritől, hiszen többségük maga is énekes lévén, pontosan tudják, milyen nehéz helyt állni a színpadon. A közönségtől azt kérte a művésznő, hogy ha tehetik, az elő- és középdöntőket is látogassák, vagy kövessék az interneten, hogy megismerjék a teljes, az előzsűri által a budapesti bemutatkozásra méltónak talált mezőnyt, s hogy kiélvezhessék az elődöntőben kötelezően előadandó Liszt-dalokat, amelyek különösen közel állnak szívéhez, és a versenynek sajátosan magyar jellegzetességet kölcsönöznek. Marton Éva végül minden versenyzőt meghívott a gálát követő három napban tartandó mesterkurzusára, amelyre ingyenesen, és az eredménytől függetlenül várja a fiatal énekeset.

 

Fotó: Zeneakadémia / Felvégi Andrea
 

A köszöntő beszédet követően Schanda Beáta versenytitkár ismertette a verseny menetét, majd a legfiatalabb versenyző, Inna Fedorii közreműködésével kihúzták a fordulók sorrendjét meghatározó rajtszámot: a 23-as Rolando Guy argentin tenor (illetve, amennyiben a középdöntőbe, illetve a döntőbe nem jutna tovább, a sorban következő) versenyzőtől indulnak a fordulók.

A verseny honlapján, illetve Facebook-oldaláról elérhető élő internetes közvetítésének köszönhetően minden forduló a világ bármely pontjáról követhető (s mint hétfő délután láthattuk az argentin versenyzőt az időeltolódással dacolva nem kevesen követték is hazájából), s emellett a szombati döntőt a Bartók Rádió, a vasárnapi gálát pedig az MTVA M5 csatornája is műsorra tűzi.

 

Fotó: Zeneakadémia / Felvégi Andrea
 

Az immár harmadjára Budapesten összegyűlő ifjú énekesek hétfőn, kedden és szerdán a Solti Teremben zajló, ingyenesen látogatható elődöntőkben egy-egy operaáriával és Liszt-dallal mutatkozhatnak be. A szeptember 13-án délután és este lebonyolítandó, szintén nyilvános középdöntőben a zsűri első rostáján túljutó legjobb néhány tucat énekes csillantja meg képességeit két-két operarészlet előadásával. A III. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny szeptember 15-i döntőjében újra két-két áriát, de immár zenekari kísérettel adnak elő a legkiválóbbak a Nagyteremben. S bár az est végére megszületik a közönség és a zsűri döntése, csak majd a megmérettetés vasárnap esti gálakoncertjének legutolsó perceiben tudhatjuk meg, hogy ki nyeri el idén a 15 ezer eurós Nagydíjat, azaz ki lesz a verseny győztese.

A több, mint ötvenezer euró értékben kiosztandó elismeréseknél is fontosabb talán, hogy a versenyen nyújtott teljesítmény jó esetben emelkedő pályára állíthatja a győztesek karrierjét. A Nagydíjat elnyerő eddigi két énekes, Vörös Szilvia és a fehérorosz Alexander Roslavets pályafutása gyorsan ívelt felfelé a versenygyőzelem után. A magyar mezzoszoprán nemcsak a budapesti Opera előadásainak lett gyakori szereplője, de Plácido Domingo és Anna Nyetrebko oldalán is énekelt, s mára a bécsi Staatsoper magánénekesi szerződésével büszkélkedhet, a fehérorosz basszista pedig jövő februárban a New York-i Metropolitan Operában debütál. A Zeneakadémia, ahonnan annyi nagy művészi pályafutás indult, alighanem ezúttal is jelentős helyszínné válik majd néhány operaénekes karriertörténetében.

(forrás: martoncompetition.hu)