Nem túlzok, amikor azt mondom: mindent, amit zenészként elértem, Weiner Leónak köszönhetek…. Számomra mindig Weiner volt és marad is „a zenész" kiemelkedő mintaképe.

Solti György

Bartókot, szabadon

2018. július 5.

„Bartók ne ikon legyen, hanem velünk éljen” - a zeneszerzők versenyével folytatódik a Bartók Világverseny és Fesztivál.

„Megpróbáltam a lehető legjobban ráérezni a kelet-európai néplélek zenéjére” –  talán ez segített Cosima Soulez-Larivière-nek, hogy megnyerje a Bartók Világverseny és Fesztivál első, hegedűsök számára rendezett fordulóját 2017-ben. A háromfordulós verseny nagy nemzetközi sikert hozott mind a Zeneakadémiának, mind a fellépő fiatal művészeknek, és széles körű közönségérdeklődés kísérte. Idén második évébe lépett a versenysorozat, most az események legnagyobb része a háttérben zajlik: a zeneszerzői versenyre jelentkezők pályaműveit előbb a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem professzorainak előzsűrije, majd a rangos nemzetközi zsűri tagjai bírálják el. A közönség a versenyt lezáró ünnepi gálakoncerten találkozhat nyolc hónapnyi munka eredményével:  a Bartók Világverseny zeneszerzői fordulójának díjnyertes zongoradarabjaival,  a legkiválóbb magyar zongoraművészek előadásában.

 

 

Fekete Gyula (Fotó: Zeneakadémia / Tuba Zoltán)

 

Fekete Gyula zeneszerző, a Zeneakadémia Zeneszerzés Tanszékének vezetője mindkét zsűri munkájában részt vesz. A verseny idei fordulójának művészeti vezetője szerint a verseny gálakoncertje nemcsak a Zeneakadémiának, de az egész magyar zenekultúrának nagy eseménye.

– Vannak Bartók nevével fémjelzett versenyek itthon és másutt is a világban, de mi a Zeneakadémián azt szerettük volna, hogy egy olyan versenyfolyamot hozzunk létre, amely sokoldalúan rajzolja meg Bartók Béla géniuszát, miközben nevét a világ számára is egyértelműen Magyarországhoz, a Zeneakadémiához köti. Magyarország és a Zeneakadémia jusson eszébe mindenkinek Bartók Béláról, ahol tanult, tanított, koncertezett, és ahol nagyon sok művét bemutatták. Az ötlet egyébként dr. Vigh Andrea rektor asszonytól származik, hogy így hívjuk fel a világ figyelmét Bartókra most, amikor lejártak hangszeres műveinek jogai, így szabadon, kötöttségek nélkül hozzáférhetők, előadhatók, adaptálhatók.

A Bartók Világverseny és Fesztivál nem egy egyedi alkalom, hanem egy évente visszatérő esemény, egy versenyfolyam. Kétévente hangszeresek, illetve hangszeres formációk versenyeznek, olyanok, amelyek Bartók Béla munkásságában a legnagyobb szerepet játsszák. Bartók életművéből kiemelkednek zongorára, illetve hegedűre írt művei, valamint vonósnégyesei.  E három kategóriában rendezünk kétévenként előadói versenyeket.  A közbeeső években zeneszerzőversenyeket iktatunk be úgy, hogy az ezekre írt darabok kötelező műveivé válhassanak majd a következő év hangszeres versenyének.

 

Bartók Béla (Zeneakadémia / Könyvtár)

 

Az idei versenyt minden olyan platformon meghirdettük, amelyet a világ zeneszerzői ismernek és használnak: nemzetközi zeneszerzői oldalakon, és a világ legnagyobb, zenei képzést folytató egyetemein.  Igyekszünk minél több zeneszerzőt elérni a hírrel. Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy olyan külföldi zsűritagokat, zeneszerzőket nyertünk meg ügyünknek, akik nemzetközi rangjuk, életművük által a világ abszolút élvonalába tartoznak – nemcsak a versenynek, de a magyar zenének, és természetesen a Zeneakadémiának is rangot jelent és megtiszteltetés is egyben, hogy ők elfogadták ezt a felkérést. Egy ilyen nagyszerű névsor komoly vonzerőt jelent a jelentkezők számára, hiszen munkájuk Thomas Adès, Chaya Chernowin és Unsuk Chin zeneszerzők és Andrej Korobejnyikov zongoraművész által ítéltetik meg. Számomra nagy öröm, hogy e zsűri tagja lehetek.

A közönség elé valójában a novemberi gálakoncerten lépünk ki, ahová várjuk a döntőbe jutott versenyművek szerzőit. Természetesen a nagyközönséget is várjuk: a zongoramuzsika rajongóit, mindenkit, aki nyitott a mai zenére, és kíváncsi arra, milyen a jó zongoramuzsika ma, 2018-ban.   

 

Címkék