Fokozatosan emelni kell a zeneművészet megértésének, kultiválásának és gyakorlatának színvonalát. Ez a feladat főképp az új Akadémiára hárul.

Liszt Augusz Antalhoz
Nemzeti Filharmonikus Zenekar

2018. december 13. 19.30-22.00

Nagyterem

Nemzeti Filharmonikus Zenekar

Élet és halál

Haydn: A megjutalmazott hűség – nyitány, Hob. Ia:11
Beethoven: „Ah, perfido!” – koncertária, op. 65
Schumann: Nyitány, scherzo és finálé, op. 52

SZÜNET

Wagner: Trisztán és Izolda – Előjáték és Izolda szerelmi halála
R. Strauss: Halál és megdicsőülés – szimfonikus költemény, op. 24

Karita Mattila (szoprán)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt

Hűség és hűtlenség, élet és halál kérdéseivel foglalkozó „tematikus” koncert művei közül a mondai időkben játszódó Haydn-nyitány (1800) majdnem egy időben született Beethoven koncertáriájával (1808). Ez utóbbi címe az énekes szólista bevezető recitativójára utal, amely egy elhagyott szerelmes asszony fájdalmas jajkiáltása: „Ah, perfido…” („Ah, szószegő, hamis eskü, barbár áruló, elmégy?”) Wagner Trisztán-előjátéka (1859) fiziológiailag és pszichológiailag is pontos ábrázolása az eksztatikus szerelmi mámornak, Izolda zenéje pedig a hősnő szerelmi halálának. Richard Strauss a „Halál és megdicsőülés” című 1889-ben írt művének ihletője egy súlyos betegségből történő szerencsés felépülése, melynek során a szerzőben felmerült az „… a gondolat, hogy egy olyan ember halálát ábrázoljam, aki a legmagasabb célokért harcolt, küzdött – és művemben egy tiszta lelkű művészt rajzoltam meg.” Az est szólistája Karita Mattila (1960) finn operaénekesnő lesz, a nemzetközi operaélet sztárja, akit a BBC Music Magazine 2007-ben korunk legfontosabb szopránjai közé sorolt.

Rendező:

Nemzeti Filharmonikusok

Jegyár:

3 000, 4 500, 6 000 Ft