A két magyar nem csak játszotta a zenét, ők maguk voltak a zene – minden idegszálukban – egészen az ujjuk hegyéig.

Adelheid von Schorn Reményiről és Lisztről

Lengyel Eötvös-operabemutató zeneakadémiai közreműködőkkel

2014. október 3.

Opera Wroclawska performed Péter Eötvös’s work Angels in America directed by András Almási-Tóth and with the involvement of Gyula Rab as the opening performance of the ISCM World Music Days 2014 on 3 October.

Az International Society for Contemporary Music (ISCM, Nemzetközi Kortárs Zenei Társaság) keretében megrendezett IV. Kortárs Operafesztivál nyitóelőadását maga a szerző vezényli. A díszletekért Almási-Tóth András alkotótársaként a zeneakadémiai Varázsfuvola-produkció látványát is jegyző Lisztopád Krisztina felel, Rab Gyula, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tavaly végzett operaénekes hallgatója Louise szerepében mutatkozhat be. A fiatal tenort a budapesti közönség 2014. decemberében Taminóként láthatja viszont a Solti Teremben, míg a wroclawi Angyalok Amerikában Joe-ja, Maurice Lenhard az Eötvös-oeuvre keretein belül marad, és a lengyel premiert követően a Zeneakadémián 2014. október 17-én és 19-én bemutatandó Lady Sarashinában lép majd színpadra. A CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivállal közös opera-bemutató jelmeztervezője szintén Lisztopád Krisztina, rendezője és díszlettervezője pedig a Zeneakadémia opera programvezetője, Almási-Tóth András lesz.
 

Fotó: Opera Wroclawska / Marek Grotowski (Rab Gyula balról a második)
 

Bár az idén hetvenéves Eötvös Pétert mindig is vonzotta a tág értelemben vett színház (ideértve a hagyományos hangverseny teatralitását, vagy akár a filmzenéket), az opera világa csak a Csehov drámájából készített Három nővér 1998-as lyoni bemutatója után szippantotta be végérvényesen. A 17–18. századi operaszerzők gyakorlatát követve többnyire megrendelésre dolgozó Eötvös mindjárt a Három nővér után komponált egy darabot Az álmok hídján mentem át címmel, amelynek egy különös, 11. századi japán napló szolgáltatta az alapját. A Lady Sarashina néven ismert hölgy személyes feljegyzései nemcsak a történeti távolság miatt rendkívül izgalmasak, hanem örökkévaló irodalmi értékük miatt is. Az álmok hídján ugyan számos előadást megért a világ különböző pontjain (2001-ben a Budapesti Tavaszi Fesztiválon Almási-Tóth András rendezésében, Vajda Gergely vezényletével játszották), az operaházakban mégsem tudott gyökeret verni. Ezért döntött úgy Eötvös 2007-ben, amikor a Lyoni Operaház újabb darabot kért tőle, hogy társa és librettistája, Mezei Mária segítségével vérbeli operává alakítja a korábbi darabot, kilenc jelenetben bontja ki ennek az érzékeny nőnek a történetét. Ebből lett a Lady Sarashina, amely Magyarországon eleddig még nem volt hallható, s amely Franciaországban és Lengyelországban is nagy sikert aratott.

 

Címkék