Liszt szerepe a zongorajátszásban ugyanaz, mint Euklideszé a geometriában.

Alan Walker

Lezárult a „Zene mindenkinek” projekt

2014. május 29.

A Zeneakadémia Kodály Intézetének irányításával hat iskola és óvoda zeneoktatási programja újult meg Európai Uniós forrásokból.

Az Új Széchenyi Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program keretében, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával 24 882 184,- Ft összegű vissza nem térítendő támogatásban részesítette az Európai Unió a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézetének TÁMOP-3.2.13-12/1-2012-0296 „Zene mindenkinek" című projektjét, mely 2013. június 1. és 2014. május 31. között került megvalósításra. Az Intézet az összeget a közoktatásban résztvevő gyerekek óvodai és iskolai zenei oktatásának megújítására és fejlesztésére fordította.
 


A Kodály Intézet összesen hat partnerintézménnyel kötött egy tanévre szóló megállapodást a projekt keretében szakkörök, versenyek és vetélkedők elindításáról. Foglalkoztak néptánc oktatással, ének-zeneelmélettel, vagy akár olyan különleges témával, mint Szőnyi Erzsébet Makrancos királylány című meseoperájának bemutatásával. Mivel a szakkörök legtöbb esetben kis létszámúak voltak, így kiemelt lehetőség nyílt a tanulók egyéni képességeinek fejlesztésére is. Annak érdekében, hogy az óvodai és iskolai szakkörök még magasabb szinten folyhassanak, több művésztanár is részt vett a projektben. Az ő feladatuk az órák megfigyelésére és a szakmai tanácsadásra terjedt ki. A programhoz a magyar zenepedagógia olyan elismert szakemberei csatlakoztak, mint Szabó Dénes, Barabás Edina, vagy Tóth Árpád, illetve néptánc szakértőként Tímár Mihály. A tánc számos készséget fejleszt a gyerekekben, a zenetanulást pedig különösen támogatja azzal, hogy a ritmikus mozgás által egész testükben érzékelik a kísérő zenét. A szakkörök mellett sor kerülhetett népdaléneklési, kamaraének és  bicíniuméneklési, valamint hangszeres versenyekre. A pályázatnak köszönhetően továbbá közel 2 millió Forint értékben tudott vásárolni a Kodály Intézet olyan szakkönyveket, melyek segítséget nyújtottak a foglalkozásokon résztvevő pedagógusok és diákok számára egyaránt.

A programban résztvevő iskolák több szempontból is nyertesei voltak a projektnek. Részben olyan szakköri munkát folytathattak, amelyek anyagi támogatására egyébként nem nyílt volna lehetőségük, versenyeket valósíthattak meg, amelyek finanszírozása az iskolák jelenlegi helyzetében mindig nagy nehézségekbe ütközik, de leginkább a művésztanárok részvétele tette jelentőségteljessé a pályázati programot. Segítségükkel a tanárok és óvodapedagógusok értékes szakmai tapasztalatokkal lettek gazdagabbak, valamint a legmagasabb színvonalú továbbképzésben részesülhettek. Mindez összhangban van a Kodály Intézet a magyar zenei közoktatás tartalmi-módszertani megújítására vonatkozó, az új Nemzeti Alaptanterv által inspirált célkitűzéséveivel.
 


A Kodály Intézet a következő néhány évben egy általános és középiskolákból, valamint gyermek és ifjúsági kórusokból álló partnerintézményi hálózatot kíván maga köré építeni, olyan hálózatot, amelynek intézményi és egyéni tagjai igénylik a megújulást, s a Kodály Intézet támogatására tartanak igényt. Olyan partnerintézményekre van szükség, ahol az igazgatótól kezdve a fizika tanárig mindenki hisz a zenei nevelés erejében, s ehhez képes is megfelelő erőket mozgósítani. Olyan iskolákat keresünk, ahol a Kodály Intézetben, továbbképzésein képzett tanárok oktatnak. Olyan iskolák, ahol a zenei alkotómunkához megfelelő légkör teremtődik. A kialakuló rendszerben a Kodály Intézet biztosítja az iskolai zenepedagógiai programok szakfelügyeletét, a tanárok éves továbbképzését, s közösen megvalósítandó projekteket szervezne.

 

Címkék