Nem túlzok, amikor azt mondom: mindent, amit zenészként elértem, Weiner Leónak köszönhetek…. Számomra mindig Weiner volt és marad is „a zenész" kiemelkedő mintaképe.

Solti György

2018. január 18. 18.00-21.00

XXIII. terem

Mozduló Hangok A Zeneakadémia saját szervezésű programja

Darabok karmesterekre és ütősökre és ezek különböző kombinációira

Georges Aperghis
Les Guetteurs de Sons

Mark Applebaum
Tlön

Kósa Gábor
Zene öt karmesterre és ütőhangszerekre

Dieter Schnebel
Nostalgie

-;-A Zeneakadémia zeneszerzés, karmester és ütőhangszeres hallgatói

Egy megkésett ősbemutató és számos magyarországi bemutató szerepel a Zeneakadémia hallgatói számára meghirdetett kurzus prezentációján. Az est előadói színpadi értelemben ütőhangszeresek és karmesterek. Talán ez utóbbi esetében a többes szám nem teljesen megszokott egy koncert során, de épp ez az ötlet indította Kósa Gábort a nyolcvanas évek végén Zene 5 karmesterre és ütőhangszerekre című darabjának komponálására. A kurzus programjába ehhez kapcsolódva az elmúlt ötven év magyar és nemzetközi munkáiból olyan ütőhangszeres művészeket és / vagy karmestert illetve esetenként több karmestereket foglalkoztató darabokat gyűjtöttünk össze, melyekben az előadók mozdulatai esetenként akkor is zenei jelentéssel bírnak, ha ezekhez nem kapcsolódik hang. A hangszerjáték vagy a vezénylés látványa, mint zenei aktus azonban ennél valamivel korábban már előfordul a nyugati zene történetében. Vizuális zene műfaji megjelölést használó darabok már a hatvanas évek elején is keletkeztek. Ezekben közös, hogy a kompozíció auditív rétegeket gyakran egyáltalán nem tartalmaz, szerzőjük mégis zenei kompozícióként tekint munkájára. Az esten bemutatott művek közül a legrégebbi Dieter Schnebel 1962-ben karmester szólóra komponált Nostalgie című műve. Az est másik végpontjának tekinthető Georges Aperghis pusztán ütőhangszeres triója az 1981-ben keletkezett rendkívüli technikai nehézségű mű, a Les Guetteurs de Sons című alkotás, melynek sajátossága, hogy mindhárom előadó két dobon játszik mindössze, ezek közül azonban az egyik pedállal szólaltatható meg, azaz a mozdulat látványa nélkül keletkezik hang, hasonlóan azokhoz a hangokhoz, melyeket az előadók a szájukkal keltenek, ugyanakkor számos olyan ütést imitáló mozdulat is szerepel a partitúrában, melyeknek nincs hangja, vagy akár melyek hangját a fent leírt módon egy másik előadó adja. Ezzel a művel párhuzamba állítható az amerikai Mark Applebaum, a Stanford egyetem professzora által 1995-ben három karmesterre komponált rövid műve a Tlön. A kurzus vezetője Ajtony Csaba, aki jelenleg a kanadai University of Victoria karmester-tanára és többek között a “Conducting as Interdisciplinary Performance” című tanulmány szerzője.

Jegyár:

A koncertre a belépés díjtalan a terem befogadóképességének a határáig.